Sportief zijn, actief genieten van het leven. Volgens Volvo kun je daarvoor absoluut niet zonder de XC70. De 30.000 potentiële klanten die afgelopen weekend in München de introductie van de nieuwe XC70 bijwoonden, slikten het allemaal voor zoete koek.

Volvo noemt de XC 70 een crossover, maar uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een stationwagen met vierwielaandrijving. Een Haldex koppeling zorgt ervoor dat het vermogen naar de vier wielen wordt gedirigeerd, en als je echt snode plannen hebt, dan kies je natuurlijk voor een actief Four-C onderstel dat je op verschillende manieren kunt aanpassen aan het terrein waarin je rijdt.

Helemaal nieuw voor de XC70 is een 3,2 liter V6 met een vermogen van 238 pk en een koppel van 320 Nm. De vijfcilinder D5 diesel motor is een oude bekende van Volvo. Deze ontwikkelt een vermogen van 185 pk, terwijl je met een koppel van 400 Nm best door een bergbeekje kunt sturen. Schakelen doe je met een handgeschakelde zesbak, of een Geartronic zestraps automaat.

Ook uiterlijk is de nieuwe XC70 duidelijk anders dan zijn voorganger. Was de carrosserie van het vorige model nog volgehangen met grote panelen van donker plastic, het nieuwe model is wat vrolijker en eleganter gelijnd. De voorkant vertoont overeenkomsten met de XC60 die Volvo eerder dit jaar in Detroit liet zien. En aan de achterkant zien we weer details waarmee de XC70 het uiterlijk van de C30 enigszins volgt.

De Volvo-dealers zijn inmiddels begonnen met het noteren van bestellingen, verwacht wordt dat de eerste exemplaren dit jaar worden afgeleverd. Volvo verwacht jaarlijks ongeveer 40.000 stuks te kunnen verkopen, waarvan ongeveer de helft naar de Verenigde Staten wordt verscheept. De prijslijst begint bij 53.885 euro.

 

Reacties

Meer van TopGear