Dit is niet zomaar een Volvo XC70 zoals de lokale dierenarts hem ook rijdt. Iets aan deze auto is anders. Lastig om uit te drukken in woorden wat precies. Misschien de bumper, die lijkt wat korter. Of zijn het de wielen, die wat knusser in de kasten staan dan gebruikelijk? Of toch de extra verlichting boven de voorruit? Dit is de Volvo XC70 AT, een naam die ergens een beetje dubbelop is. XC staat al voor Cross Country; AT staat dan weer voor All Terrain.

410 pk, maar dat viel nog mee

In 2005 bracht het merk de Volvo XC70 AT mee naar de beursvloer van SEMA in Las Vegas. Dit was in de tijd dat Volvo voor dit soort gelegenheden ook rustig XC90’s met 800 pk bouwde, of bonafide roadsters. Deze Volvo XC70 AT is dus relatief ingetogen. Hij gebruikte een opgepepte 2,5-liter vijfcilinder uit de V70 R met 410 pk en 540 Nm. Een nieuwe Garrett-turbo hielp met het behalen van deze getallen.

De Volvo XC70 AT had luchtvering

De auto stond een stuk hoger op z’n poten, dankzij luchtvering, en droeg 20-inch wielen. Daarnaast kreeg hij bodembescherming en een krachtige lier op de neus. Boven op het dak liggen zaken als een krik, een reservewiel, extra brandstof en zelfs een generator van 1.000 watt. De lakkleuren ‘saffraan en zilver’ moeten je laten denken aan een zonsondergang in Mexico.

Helaas was al direct duidelijk dat de auto niet in productie zou gaan. Maar uiteraard moet je je door niets laten tegenhouden als je zelf een replica van deze Volvo XC70 AT wilt bouwen.

Reacties

  • Johnny heeft op 9 januari 2022 geschreven:

    Te groot te zwaar en onbetrouwbaar als die nog doet kunje beter gebruiken voor grofvuil wegbrengen met een trekhaak en aanhangwagen. Het is geen echte professional gereedschap zoals Landcruizer of zo.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)