Trouwe TopGear-correspondent Cas Pedaal stuurt ons wekelijks (maar soms ook maandelijks, of gewoon wanneer hij zin heeft) een exclusief nieuwsartikel dat je gegarandeerd nergens anders zult lezen. Het bericht is gecontroleerd en voor de volle 1,00 procent waar bevonden. Hopelijk. Misschien.

Nu zelfs de dikke V8-motoren van AMG vervangen worden door viercilinders, kunnen vrachtwagenmerken niet achterblijven. Een anonieme bron bij een groot Zweeds merk vertelt dat er een nieuwe vrachtwagen in ontwikkeling is met een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. In de meeste gevallen krijgt de driecilinder hulp van een elektromotor. Deze zuinige turbomotor moet de V8-diesels van het merk vervangen.

Volgens de bron is een V8 allang niet meer nodig met de huidige techniek. Hetzelfde vermogen kan met gemak gehaald worden met de hybride driecilinder en ‘iedereen weet dat de pk’s het belangrijkste getal zijn in de specificaties’. Toen we vroegen naar het koppel, zei hij dat hij erop vertrouwde ‘dat vast één iemand binnen het team daaraan gedacht heeft’. Na nerveus wat op zijn telefoon getypt te hebben, liep hij wat gehaast de deur uit.

Volgens de bron, die inmiddels niet meer te bereiken is, zou de driecilinder-vrachtwagen zo’n 69 procent van alle V8-diesels gaan vervangen. Ook zou de komst van de driecilinders in de toekomst de toegang tot milieuzones garanderen, zodra diesels definitief verbannen worden. Naar verluidt wordt het nummer Met de vlam in de pijp al herschreven naar Met een aangenaam verbruik en volle acculading.

Advertentie

Reacties

  • Nicky heeft op 1 augustus 2022 geschreven:

    1.0 dat trekt alleen bij de raamrubber

    Reageer
  • Ralph heeft op 1 augustus 2022 geschreven:

    Lijkt mij lulkoek.

    Reageer
  • Headbuddy heeft op 31 juli 2022 geschreven:

    Ondanks dat schrijver zelf het niet in ziet zou het niet eens zo’n gek idee zijn.
    De 1.0 liter benzine motor maken we natuurlijk wel een free piston linear generator van. Gebruiken we die om elektromotoren aan te drijven en we hebben meer koppel dan diesel met een 12 bak.
    Voordeel is ook dat je zo’n free piston engine op bijna alles kan laten lopen benzine, diesel, waterstof zo lang het maar brand.
    Toyota heeft als een prototype gebouwd met een thermische efficiëntie van 42%.
    Dat samen met het feit dat veel zwaardere en dure accu scheelt lijkt me het best een aantrekkelijk concept.
    Het zou mij niks verbazen als men dit achter dichte deuren aan het ontwikkelen is.

    Reageer
  • dgkaad heeft op 31 juli 2022 geschreven:

    … voor de volle 1,00 % …
    Wow! Da’s veel!
    Nee, natuurlijk niet!

    Reageer
  • Joost heeft op 31 juli 2022 geschreven:

    De infrastructuur in Nederland wordt ook aangepast: alle wegen worden zo aangelegd dat ze altijd dalen. We verwijderen de wegen die stijgen😂 zo komen die vrachtwagens nog enigszins vooruit.

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie