
Het begon allemaal in 1970 met de Datsun 240Z. Zowel vanbinnen als vanbuiten een geweldig design en voorin lag een fijne zes-in-lijn-motor. Het was de auto waarmee Nissan een stukje van de Europese sportautomarkt wilde pakken. De 240Z is veruit de mooiste en later zijn er ook 260Z’s en 280Z’s gemaakt. Tevens was er een 2+2 met een langere wielbasis.
De 300ZX uit de jaren tachtig was het dieptepunt. Vanaf deze generatie kregen de Z-auto’s een leuke V6, maar met 1.435 kilo was het bepaald geen lichtgewicht. Het babyvet kon geen enkele generatie trouwens meer afschudden, maar het geheel werd wel weer een stuk beter na deze generatie. Laat de zogenoemde ‘Z31-generatie’ maar staan.
Maar in 1990, midden in een Japanse sportauto-explosie, kwam Nissan sterk terug met de tweede 300ZX turbo. Die is mooi en beschaafd; zoek ’m eens op als je ’m niet kent. Die koplampen komen je misschien ook wel bekend voor: de Lamborghini Diablo heeft ze ook. Het is wel lastig klussen in de krappe motorruimte.
Toen was het weer even rustig in Nissan-land, tot de 350Z kwam. Deze coupé had een fantastisch klinkende V6 en de handbak gaf zelf tussengas bij het terugschakelen. Fenomenaal. De Nissan 370Z is meer van hetzelfde: een grotere motor, iets meer verfijning en nog altijd een fijn klinkende V6.
Wil jij een Z van Nissan?
Veel van de 300ZX’en zijn automaten en lijken wat vermoeid. Je moet een groot liefhebber zijn en wat dapper om dat model te kiezen. Voor 40 mille heb je de keus tussen een vrijwel nieuwe 370Z Nismo of een vrijwel perfecte 240Z. En dat is uiteraard weer een erg lastige keuze.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nissan 350Z krijgt de slantnose van een Porsche 935

Bestuurder van geplette Nissan 350Z niet gewond

Nissan 350Z uit Tokyo Drift staat te koop

Deze Nissan 350Z heeft een leuke verrassing

Wat klopt er niet aan deze Ferrari California?

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

tot de 350Z kwam. Deze coupé had een fantastisch klinkende V6 en de handbak gaf zelf tussengas bij het terugschakelen. Fenomenaal.
Dat was dus de 370Z die de handbak had MET zelf gevend tussengas bij terugschakelen.. Niet de 350Z!
Ik rij pas 30 jaar z en zx.. misschien weet ik het ook niet goed. 🙂
Klopt helemaal! Ik rij trouwens ook alweer 33 jaar z en zx hihi.. Rij momenteel een 300zxtt helemaal te gek! (Tsjaa en een 240z en 280zx…)