
Het begon allemaal in 1970 met de Datsun 240Z. Zowel vanbinnen als vanbuiten een geweldig design en voorin lag een fijne zes-in-lijn-motor. Het was de auto waarmee Nissan een stukje van de Europese sportautomarkt wilde pakken. De 240Z is veruit de mooiste en later zijn er ook 260Z’s en 280Z’s gemaakt. Tevens was er een 2+2 met een langere wielbasis.
De 300ZX uit de jaren tachtig was het dieptepunt. Vanaf deze generatie kregen de Z-auto’s een leuke V6, maar met 1.435 kilo was het bepaald geen lichtgewicht. Het babyvet kon geen enkele generatie trouwens meer afschudden, maar het geheel werd wel weer een stuk beter na deze generatie. Laat de zogenoemde ‘Z31-generatie’ maar staan.
Maar in 1990, midden in een Japanse sportauto-explosie, kwam Nissan sterk terug met de tweede 300ZX turbo. Die is mooi en beschaafd; zoek ’m eens op als je ’m niet kent. Die koplampen komen je misschien ook wel bekend voor: de Lamborghini Diablo heeft ze ook. Het is wel lastig klussen in de krappe motorruimte.
Toen was het weer even rustig in Nissan-land, tot de 350Z kwam. Deze coupé had een fantastisch klinkende V6 en de handbak gaf zelf tussengas bij het terugschakelen. Fenomenaal. De Nissan 370Z is meer van hetzelfde: een grotere motor, iets meer verfijning en nog altijd een fijn klinkende V6.
Wil jij een Z van Nissan?
Veel van de 300ZX’en zijn automaten en lijken wat vermoeid. Je moet een groot liefhebber zijn en wat dapper om dat model te kiezen. Voor 40 mille heb je de keus tussen een vrijwel nieuwe 370Z Nismo of een vrijwel perfecte 240Z. En dat is uiteraard weer een erg lastige keuze.
Meer van TopGear


Nissan 350Z krijgt de slantnose van een Porsche 935

Bestuurder van geplette Nissan 350Z niet gewond

Nissan 350Z uit Tokyo Drift staat te koop

Deze Nissan 350Z heeft een leuke verrassing

Wat klopt er niet aan deze Ferrari California?

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

tot de 350Z kwam. Deze coupé had een fantastisch klinkende V6 en de handbak gaf zelf tussengas bij het terugschakelen. Fenomenaal.
Dat was dus de 370Z die de handbak had MET zelf gevend tussengas bij terugschakelen.. Niet de 350Z!
Ik rij pas 30 jaar z en zx.. misschien weet ik het ook niet goed. 🙂
Klopt helemaal! Ik rij trouwens ook alweer 33 jaar z en zx hihi.. Rij momenteel een 300zxtt helemaal te gek! (Tsjaa en een 240z en 280zx…)