Alleen omdat je relatie voorbij is, betekent het nog niet dat je elkaar niet meer ziet. Misschien omdat je samen kinderen op te voeden hebt (al is er niets ergers dan gescheiden ouders die samen één cadeau geven aan hun kinderen, schuldgevoel moet je immer afkopen) of omdat je soms eenzaam bent op de zaterdagavond. In het geval van Nissan en Honda is het misschien nog wat disfunctioneler: de twee hebben besloten niet samen te wonen, maar willen toch samen een kindje.

We geven toe: misschien hadden we halverwege moeten stoppen met de beeldspraak. Zoals je waarschijnlijk wel hebt meegekregen, gaat het niet zo goed met Nissan. Een potentiële redding van het automerk was een overname door Honda. Of in ieder geval een fusie. De twee merken kwamen er toch niet uit en deze gesprekken zijn van de baan. Maar blijkbaar vinden ze elkaar nog wel lief genoeg om samen een supercar te ontwikkelen.

De samenwerking is bijzonder. Want het zou gaan om een Honda NSX en een Nissan GT-R op hetzelfde platform. Deze twee auto’s waren in de jaren ’90 gezworen vijanden. Aan de andere kant: tijdens de Derde Wereldoorlog hoort Duitsland waarschijnlijk bij de geallieerden. Alles kan in deze gekke tijden. Als Toyota nog even komt aankloppen of ze de nieuwe Supra op hetzelfde platform mogen parkeren, dan is het feest compleet. Vooruit, een Mitsubishi 3000 GT op hetzelfde platform kan er ook wel bij.

De twee auto’s zullen wel onderscheidend zijn

Tijdens de New York Auto Show zegt een hoge pief van Nissan tegen The Drive dat een samenwerking tussen Nissan en Honda best mogelijk is: ‘Kunnen we een volgende generatie NSX en GT-R op hetzelfde platform bouwen, de NSX laten aansluiten bij waar hij voor staat en een GT-R laten aansluiten bij waar hij voor staat? Zodat het geen klonen zijn?’ Hij denkt dat het mogelijk is om twee authentieke auto’s te bouwen die beide trouw blijven aan hun voorgangers.

De volgende Nissan GT-R wordt een hybride

De topman vertelt ook aan The Drive dat de opvolger van de Nissan GT-R gewoon weer een benzinemotor krijgt. Waarschijnlijk wordt het een hybride zonder stekker. Dat zou het meest logische zijn voor op het circuit. Een PHEV moet je opladen en kan maar een paar rondes volle kracht leveren. Een normale hybride zou constante prestaties kunnen leveren. De nieuwe GT-R zou op z’n vroegst over drie jaar al komen, met een uitloop naar vijf jaar. We zijn benieuwd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *