
De Nissan GT-R kreeg – bijna tien jaar geleden – de officieuze titel ‘budget supercar’. De flinke klap BPM en BTW zwakte de titel in Nederland iets af. Desalniettemin kon je het Porsches flink lastig maken voor een vanafprijs van ‘slechts’ 119.000 euro.
De Nissan GT-R onderging vorig jaar zijn driehondervijfendertigste facelift en kreeg weer dat extra beetje vermogen, een nieuw interieur en een verbeterd onderstel. Inmiddels vraagt Nissan voor de GT-R minimaal 165.900 euro. Voor de Track Edition moet je 180.900 euro pinnen. Al een smak duurder.
En dan komt de Nissan GT-R Nismo. De 3,8-liter V6 pompt er in de dikste uitvoering 600 pk en 652 Nm uit. Aluminium en koolstofvezel onderdelen reduceren het gewicht van de – toch vrij zware – Godzilla en drukken hem tegelijkertijd op de weg. Al dat moois kost je wel een paar maandjes zakgeld. Nissan vraagt 250.900 euro voor de Nissan GT-R Nismo. Dat is 22.000 euro meer dan een Porsche 911 GT3 en 6.500 euro duurder dan een Porsche 911 Turbo S. En dan heb je een Nissan.
Staar je echter niet blind op de badge. De Nismo is sneller rond de Nürburgring dan een Mercedes-AMG GT-R of een Lexus LFA Nürburgring Package. Alleen grootmachten als de Lamborghini Huracán Performante en de Porsche 918 Spyder weten de GT-R Nismo voor te blijven. Is het dus nog een budget supercar? Oordeel jij maar.
Meer van TopGear


Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Nismo komt terug naar Nederland: de eerste is deze Nissan Ariya Nismo

Dit is de nieuwe Nissan Z Nismo en hij mist iets

Nissan Note Nismo allitereert lekker

Nissan Patrol Nismo is geen grapje

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)
