De Nissan GT-R kreeg – bijna tien jaar geleden – de officieuze titel ‘budget supercar’. De flinke klap BPM en BTW zwakte de titel in Nederland iets af. Desalniettemin kon je het Porsches flink lastig maken voor een vanafprijs van ‘slechts’ 119.000 euro.

De Nissan GT-R onderging vorig jaar zijn driehondervijfendertigste facelift en kreeg weer dat extra beetje vermogen, een nieuw interieur en een verbeterd onderstel. Inmiddels vraagt Nissan voor de GT-R minimaal 165.900 euro. Voor de Track Edition moet je 180.900 euro pinnen. Al een smak duurder.

En dan komt de Nissan GT-R Nismo. De 3,8-liter V6 pompt er in de dikste uitvoering 600 pk en 652 Nm uit. Aluminium en koolstofvezel onderdelen reduceren het gewicht van de – toch vrij zware – Godzilla en drukken hem tegelijkertijd op de weg. Al dat moois kost je wel een paar maandjes zakgeld. Nissan vraagt 250.900 euro voor de Nissan GT-R Nismo. Dat is 22.000 euro meer dan een Porsche 911 GT3 en 6.500 euro duurder dan een Porsche 911 Turbo S. En dan heb je een Nissan.

Staar je echter niet blind op de badge. De Nismo is sneller rond de Nürburgring dan een Mercedes-AMG GT-R of een Lexus LFA Nürburgring Package. Alleen grootmachten als de Lamborghini Huracán Performante en de Porsche 918 Spyder weten de GT-R Nismo voor te blijven. Is het dus nog een budget supercar? Oordeel jij maar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear