Het leuke aan autobeurzen is – of eigenlijk was, nu er nog zo weinig beurzen zijn – om gloednieuwe auto’s met je eigen ogen te zien en in sommige gevallen zelfs te voelen door erin te zitten. Hoe cool zou het zijn om eens in deze Nissan Hyper Adventure te stappen? Helaas zit dat er niet in. Ook niet voor de bezoekers van de Japanse autobeurs. Dit is een virtueel concept dat alleen digitaal tentoon wordt gesteld.
De Nissan Hyper Adventure volgt de Hyper Urban-conceptauto op die we eerder te zien kregen. Waar het vorige studiemodel gericht is op het stadsleven, richt de Adventure zich op de toekomst van de 4x4s. Daarom heeft de Hyper Adventure een grote batterij waarmee je de wildernis kunt op zoeken. Daar kun je de accu gebruiken om andere apparaten van stroom te voorzien, zoals elektrische jetski’s. Wij vieren duidelijk op een andere manier vakantie dan de werknemers van Nissan.
Onderhuids krijgt de Hyper Urban het e-4orce-systeem van Nissan met vierwielaandrijving. Deze technologie vind je in de huidige Ariya. Het exterieur is wel helemaal nieuw en is volledig gericht op aerodynamica. Luchtstromen vloeien door de splitter en via de zijkanten naar de grote dakspoiler en het aflopende achterwerk.
In- en uitstappen via de achterklep
Vanbinnen is er een instrumentenpaneel dat vastzit aan de voorruit en er is ‘veel bagageruimte voor outdoor-spullen zoals tenten, ski’s of zelfs een kajak’. De achterbank kun je een halve slag draaien waardoor je naar de achterklep krijgt. Die klep kun je openklappen om via een trappetje uit de auto te stappen. Of je komt er even tot rust en kijkt via de open achterklep naar het uitzicht.
Ook via de conventionele weg kun je de auto betreden of verlaten. Of ja, conventioneel, de zijdeuren áchter klappen omhoog open. Daar had de Hyper Urban-conceptauto ook al last van. Zou het Japanse merk serieus overwegen om de term Lambo-deuren om te toveren naar Nissan-deuren? Ook het 20-23 concept heeft speciale deuren. We houden onze vingers gekruist.
Reacties