Vanuit de Juke, met een uiterlijk waarbij ie het vooral van z’n karakter moet hebben, snappen we het heel goed dat ie het bed wil delen met de Nissan GT-R. Vanuit Godzilla iets minder. Misschien iets te diep in het vat ethanol gekeken, of zoiets. Hoe dan ook: een ochtend knallende koppijn en negen vreemde maanden later was daar de Nissan Juke-R: een kleine crossover met de aandrijflijn van de GT-R.
Nissan kondigde in 2012 na overweldigende reacties aan de knotsgekke Juke-R in zeer beperkte oplage te bouwen. En geen afgezwakte versie – gewoon de bonafide Juke-R mét de 3,8-liter V6 uit de Nissan GT-R. Van de facelift-versie, de vierkantere Juke-R 2.0 met 600 pk, kondigde het merk in 2015 aan om een serie van 17 exemplaren te bouwen.
RML Group, die ook de enige straatlegale Aston Martin Vulcan bouwde, mocht de ‘eerste crossover-supercar ter wereld’ in elkaar sleutelen. Informatie na de aankondiging van Nissan is schaars en hoeveel officiële Juke-R’s met een prijskaartje van meer dan een half miljoen dollar verkocht werden, is niet bekend.
Severn Valley Motorsport in Engeland vond het een top idee en besloot een eigen variatie te bouwen, de Nissan Juke 700R met – inderdaad – 700 pk. Vorig jaar schreven we over de productie van de laatste Juke 700R (die gelukkig het stuur links heeft zitten) en VDM Cars tikte de laatste met productienummer 005 op de kop.
De Nissan Juke-R met 600 pk sprint in zo’n 3,7 seconden naar de 100 km/u en topt op 260 km/u. De Nissan Juke 700R zal nipt sneller zijn. Het maakt overigens geen donder uit of je een exemplaar van SVM of RML koopt, een tweede ga je niet tegenkomen in Nederland. Hoeveel de Nissan Juke 700R van SVM moet kosten, is nog niet bekend.
Update: Het vermoeden bestond dat de auto al verkocht was aan de Nederlander die schuil gaat onder de Instagram-naam MaximusF12. Op zijn Instagram noemt hij het ‘mijn Juke R 2.1’. Hij zegt: ‘De auto is in mijn bezit en, zoals de meeste dingen, is alles te koop voor de juiste prijs….’
Update 2: Er blijken in totaal maar vijf Juke R’s gebouwd te zijn, waarvan er al twee kapot zijn. De eigenaar vertelt aan TopGear dat ze ‘onder toeziend oog en met medewerking van Nissan zijn gebouwd. Er zijn hiervoor slechts vier Juke R’s gebouwd. Twee auto’s heeft Nissan zelf gehouden (die in opslag staan) en twee zijn er verkocht aan liefhebbers uit het Midden Oosten. Van deze twee is bekend dat ze jaren terug al total-loss gereden/gecrasht zijn. Dat maakt mijn Juke R dus de enige rijdende Juke R ter wereld.’
Reacties