Het curriculum vitae van de Nissan Skyline GT-R staat vol elementen om de klassiekerstatus te bemachtigen. Toch ging het ergens fout in het afgelopen decennium. Goedkope exemplaren overspoelden de markt en kwamen in verkeerde handen. Het budget voor degelijk onderhoud ging naar een anti-lag systeem, zodat de eigenaar vlammen en klappen uit zijn uitlaat kon toveren bij de lokale McDonald’s. Tiewraps en ducttape kregen de voorkeur als bevestigingsmateriaal voor, eh, haast alles.

Waarom waren de Skylines zo goedkoop?

De inspectie-eisen voor auto’s in Japan liggen vele malen hoger dan hier, waardoor de kosten voor het hebben van een oudere auto snel oplopen. Door dit soort lasten kelderen de restwaardes van de rijdende legendes in Japan, zoals de Toyota Supra, Mazda RX-7 en Nissan Skyline. Voor Japanners brengt het meer op om de auto’s te exporteren dan om ze in eigen land te verkopen. Met open armen ontvangen wij op dit continent de performance-bakken, uiteraard nadat het importbedrijf een flinke smak geld bij de prijs optelt.

Inmiddels drijven de astronomische prijzen voor oude Porsches en Ferrari’s ook de prijzen van Japanse klassiekers op. Dat betekent dat de mensen die net niet genoeg geld óf verstand hebben voor een Nissan Skyline GT-R gewoon weer in een roestige Civic stappen. Mensen die er het budget voor hebben en de auto’s koesteren, nemen hun plaats in.

Nissan spot deze trend en slingert de productie van onderdelen voor de Nissan Skyline R32 GT-R opnieuw aan. Het zogeheten Heritage Parts Program voor de R32 begint in de herfst. Daarna hervat Nissan ook de onderdelenproductie voor de R33 en R34. Dat betekent dat de legendes nu in ere hersteld kunnen worden met de juiste onderdelen. Koop dus snel zo’n Nissan Skyline R32 GT-R.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)