
Hoe meer de focus van autofabrikanten verschuift naar elektrisch, hoe meer ze hun verleden lijken te koesteren. Steeds meer automerken bieden een eigen restauratieservice aan voor hun oude modellen. Daarvoor schakelt Nissan huistuner Nismo in. Zij kletsen niet een klodder plamuur tegen de flanken van de Skyline om het daarna strak te schuren. Nee, als de Nissan Skyline R32 GT-R de Omori-fabriek verlaat, is hij écht nieuw. Ze doen hetzelfde trouwens ook met andere generaties van de Skyline GT-R. De video staat onderaan de pagina.
Strippen en nameten van de Nissan Skyline R32 GT-R
De eerste stap is het volledig strippen van de auto. Daarna krijgt de Nissan Skyline R32 GT-R een bad om de oude lak te verwijderen. De carrosserie wordt nagemeten en de torsiestijfheid wordt bekeken. Alle zaken die falen voor de keuring, worden aangepakt. Vervolgens spuiten ze de auto in een nieuwe kleur naar keuze. Tegelijktijdig reviseert Nismo de zes-in-lijn-motor tot nieuwstaat. De rest van de aandrijflijn ondergaat een inspectie zodat alles weer als nieuw is.
Het interieur is bijna origineel
Alle elektronica in het interieur passeert de inspectietafel. Zelfs de speakers worden geïnspecteerd zodat ze weer net zo helder klinken als ooit. Nismo gebruikt voor de bekleding nét even ander materiaal dan de originele R32 GT-R. De oude stoffenbekleding voldoet namelijk niet meer aan de eisen van brandveiligheid, dus het materiaal dat ze gebruiken is hetzelfde als in de nieuwste Nissan GT-R. Aangezien Nismo het plaatst, mag je het gerust ‘fabrieks’ noemen.
Afstellen en testen
Zodra alles is teruggezet, gaat de auto de rollerbank op. Staan alle waardes zoals ze moeten, dan pakken ze de auto in tegen steenslag en is het tijd voor een testrit door een professionele coureur. Pas als de experts bij Nismo helemaal tevreden zijn, kan de auto naar de klant. De restauratie duurt ongeveer 6 maanden en kost 45.000.000 Japanse yen, ongeveer 350.000 euro. Je herkent de gerestaureerde auto’s aan het speciale Nismo-plaatje met daarop het jaar van de restauratie.
Nissan Skyline R32 GT-R volledig gerestaureerd
Meer van TopGear


Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Er mag zachtjes gehuild worden: Nissan stopt met de ontwikkeling van benzinemotoren

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Kooptip: Zonder deze Belgische Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R misschien nooit bestaan

Oh, nee: ‘De Nissan Skyline komt terug als elektrische SUV’

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Nissan Skyline ‘doet een Verstappentje’ en domineert race op Bathurst

Kijk hoe deze YouTuber een prachtige Nissan Skyline R32 GT-R expres sloopt

Deze Nissan Skyline R32 GT-R is niet alleen bloedsnel in een rechte lijn

Nissan Skyline van Paul Walker onder de hamer

Nissan Skyline R32 GT-R krijgt weer nieuwe onderdelen

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
