Nissan Skyline R32 GT-R volledig gerestaureerd

Je wilt een gloednieuwe Skyline? Dat kan

Foto('s): NismoNissan Skyline R32 GT-R
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Foto('s): Nismo
Nissan Skyline R32 GT-R

Hoe meer de focus van autofabrikanten verschuift naar elektrisch, hoe meer ze hun verleden lijken te koesteren. Steeds meer automerken bieden een eigen restauratieservice aan voor hun oude modellen. Daarvoor schakelt Nissan huistuner Nismo in. Zij kletsen niet een klodder plamuur tegen de flanken van de Skyline om het daarna strak te schuren. Nee, als de Nissan Skyline R32 GT-R de Omori-fabriek verlaat, is hij écht nieuw. Ze doen hetzelfde trouwens ook met andere generaties van de Skyline GT-R. De video staat onderaan de pagina.

Strippen en nameten van de Nissan Skyline R32 GT-R

De eerste stap is het volledig strippen van de auto. Daarna krijgt de Nissan Skyline R32 GT-R een bad om de oude lak te verwijderen. De carrosserie wordt nagemeten en de torsiestijfheid wordt bekeken. Alle zaken die falen voor de keuring, worden aangepakt. Vervolgens spuiten ze de auto in een nieuwe kleur naar keuze. Tegelijktijdig reviseert Nismo de zes-in-lijn-motor tot nieuwstaat. De rest van de aandrijflijn ondergaat een inspectie zodat alles weer als nieuw is.

Het interieur is bijna origineel

Alle elektronica in het interieur passeert de inspectietafel. Zelfs de speakers worden geïnspecteerd zodat ze weer net zo helder klinken als ooit. Nismo gebruikt voor de bekleding nét even ander materiaal dan de originele R32 GT-R. De oude stoffenbekleding voldoet namelijk niet meer aan de eisen van brandveiligheid, dus het materiaal dat ze gebruiken is hetzelfde als in de nieuwste Nissan GT-R. Aangezien Nismo het plaatst, mag je het gerust ‘fabrieks’ noemen.

Afstellen en testen

Zodra alles is teruggezet, gaat de auto de rollerbank op. Staan alle waardes zoals ze moeten, dan pakken ze de auto in tegen steenslag en is het tijd voor een testrit door een professionele coureur. Pas als de experts bij Nismo helemaal tevreden zijn, kan de auto naar de klant. De restauratie duurt ongeveer 6 maanden en kost 45.000.000 Japanse yen, ongeveer 350.000 euro. Je herkent de gerestaureerde auto’s aan het speciale Nismo-plaatje met daarop het jaar van de restauratie.

Nissan Skyline R32 GT-R volledig gerestaureerd

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken