Groot nieuws van het Opel/GM-motorblokkenfront: er is hard gewerkt aan een modern spaar-aandrijflijntje voor de kleinere modellen, en binnenkort mag de Adam daar dan eindelijk de vruchten van plukken.
Het gaat om een aluminium turbo-driecilindertje dat luistert naar de naam 1.0 SIDI en 115 pk levert. Dat is iets minder power dan Ford uit de 1.0 EcoBoost trekt, maar daar staat tegenover dat het nieuwe Opel-blok een fijne 166 Nm levert tussen 1.800 en 4.700 toeren; oftewel, meer koppel dan Opels eigen 1.6.
De 1.0 SIDI hangt aan elkaar van verfijnende en gewichtsbesparende oplossingen, zoals een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een balansas in de oliepan. De CO2-uitstoot komt onder de 100 g/km te liggen en de motor schijnt bij volgas stiller te zijn dan menig ander Opel-product. Hij hangt ook nog eens aan een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak, die 30 procent lichter is dan zijn voorganger, en een kortere slag zal hebben die minder kracht vergt. Dat is een goede zaak.
Deze 1.0 is een van de vele nieuwe motoren die Opel de komende tijd gaat introduceren. Voor 2016 moeten er maar liefst dertien nieuwe blokken in verschillende modellen zijn beland. Nu is al die zuinigheid natuurlijk leuk en aardig, maar waar we pas écht benieuwd naar zijn, is de Adam OPC. Bedenk dat het voorste subframe van de Adam gelijk is aan dat van de Corsa, en dat de richting de 200 pk kruipende 1.6 turbo er dus in zou moeten passen, en je weet dat het zomaar een ronkend feestje zou kunnen worden.
Reacties