![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2017/11/opel-adam-a-star-i-sbrown-1.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2017/11/opel-adam-a-star-i-sbrown-1.jpg)
Lange tijd was de Opel Adam als een realityshow-deelneemster: leuk om te zien, maar bij de eerste interactie wilde je al snel je hoofd in de dichtstbijzijnde betonmolen steken. Goed nieuws: hij ging terug naar school en studeerde af als Adam S.
Ruim een jaar geleden parkeerde Opel op de autosalon van Genève een Adam met een paar leuke extraatjes. ‘Dit is een conceptcar’, zeiden ze erbij. Haha, riep de wereld, ons hou je niet voor de gek: jullie gaan die Adam S heus wel bouwen. Dat deed Opel dan ook, ongetwijfeld een beetje teleurgesteld dat er niemand in hun slimme list was getrapt. Rij met ons mee in de Opel Adam S 1.4 Turbo.
Waarschijnlijk zitten ze nog steeds te mokken. Nu de Adam S er is, geeft Opel er eigenlijk maar weinig ruchtbaarheid aan. Tijdens de introductie van de Corsa OPC mogen we tussen de bedrijven door een kort rondje doen met de Adam S. Bij de persconferentie besteedt men ongeveer dertig seconden aandacht aan wat getallen – 1.4 turbo, 150 pk, van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden – om daarna weer vrolijk verder te brabbelen over Europese verkoopcijfers en zo. We krijgen haast het idee dat Opel de Adam S zelf niet heel interessant vindt.
Dat zou een vergissing zijn, want hoewel de nadruk tijdens de persdagen op de Corsa OPC ligt, blijft de Adam S ons nagenoeg even levendig bij. Vooral omdat ie vanaf de eerste kilometer verwoede pogingen doet om ons te verleiden tot een ouderwets robbertje vechten.
Menig Opel kampt nog wel eens met besturing die net een beetje wollig is, een motor die wat loom of kortademig voelt, een koppeling zonder duidelijk aangrijpingspunt. Geen ramp in de file, maar in een sportief model wordt zoiets al snel lichtelijk irritant. De Adam S vertoont geen enkele van deze kwaaltjes: hij voelt strak en speels, vlotter dan z’n cijfers doen vermoeden en bovendien wendbaar als een kinderfietsje. Z’n onderstel is straf zonder het te gek te maken, de besturing direct zonder zenuwachtig te worden. OPC tekende voor de remmen. De zesbak schakelt aardig kort, de viercilinder hangt mooi aan het gas en is veerkrachtig, zodat je ook schakellui kunt cruisen als je bent uitgespeeld.
Bruisend rijplezier gecombineerd met leuke prestaties en een kek uiterlijk. Dat zijn de eigenschappen van een klein autootje dat precies doet wat het moet doen: vermaken. Goed, de ruimte achterin de Adam houdt niet over. Voor nagenoeg alle guitige extra’s die je op deze foto’s ziet, van stickers tot 18 inch velgen, moet bijbetaald worden. Maar ach, we waren toch al niet van plan om achterin te gaan zitten. We kunnen het ook prima stellen zonder een sleutel in de carrosseriekleur. Dat finishvlag-patroon boven ons hoofd hoeft ook niet. Blijft over: een vrolijk stemmend mormel met een stevig nekvel.
Vanaf het begin deed de Opel Adam ons steeds snakken naar meer substantie achter z’n kleurige make-up. Deze Opel Adam S 1.4 Turbo geeft ons wat we zochten. Het bevestigt de potentie van de Adam als happy pill. Een schot in de roos.
Reacties