TopGear reed deze week de nieuwe Opel Corsa OPC. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Opel Corsa
Uitvoering: OPC Performance Pack
Locatie: Bilbao, Spanje
Weersomstandigheden: 15 graden en af en toe best wel nat
Wat reden we?
Opels nieuwe voetzoekertje, de Corsa OPC. Met Performance Pack, wel te verstaan.
Beviel het?
Bijzonder goed zelfs. Waren OPC's in het verleden vaak goedbedoelde maar vrij ongeleide projectielen, bij deze nieuwe Corsa is duidelijk dat Opel zich tijdig realiseerde dat de concurrentie inmiddels een bijzonder hoog niveau heeft bereikt – en dat zij dat dan ook maar eens even moesten gaan halen. Missie geslaagd, zo bleek op een reeks uitdagende Noord-Spaanse weggetjes waar we niet één keer rechtdoor een afgrond in zijn gestort.
Nog bijzonderheden?
We zeiden het al: de Corsa OPC is met een Performance Pack te krijgen. Dat is nogal een aanrader, want het behelst 18 inch velgen met potente Michelins, flinke Brembo-remmen en bovenal een mechanisch meerplaten-sperdifferentieel dat van de Corsa een waar wapen maakt: je jaagt 'm met de grootste snelheid en nauwkeurigheid door bochten. Ook wordt het onderstel met deze optie nog wat straffer afgesteld – misschien te straf voor sommigen, maar ach, het hoort erbij. Apart is dat de Corsa OPC z'n 207 pk en 280 Nm (245 Nm zonder overboost) uit een 1,6-liter turbo-viercilinder haalt die inmiddels wel erg op leeftijd is, met als gevolg dat ie qua verbruik en CO2-uitstoot niet bepaald hoge ogen gooit. En je raadt al wat dat in Nederland voor gevolgen heeft.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Ja, dat dus. De Corsa OPC verschijnt in juni bij de dealers, maar is in ons land nu al te bestellen… vanaf 32.995 euro. Neem je daar het (absoluut verplichte) Performance Pack bij à twee mille, dan ben je al evenveel kwijt als je bij de Seat-dealer kunt achterlaten voor de excellente Leon Cupra met 280 pk. Dan is de keuze wat ons betreft snel gemaakt. In België heb je de hete Corsa overigens vanaf 22.100 euro, en dan wordt het een heel ander verhaal. Hoewel ook die prijs nog steeds enkele duizenden euro's hoger ligt dan die van de eeuwige favoriet in dit segment, de Ford Fiesta ST.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
De Corsa OPC is een topper, dat zonder meer. Hij heeft een hoop serieus spul aan boord – onder andere ook gave Recaro-kuipstoelen, een aangepaste zesbak met korte schakelwegen en in samenwerking met Koni ontwikkelde schokdempers die zich aanpassen aan het wegdek – en mede daardoor is ie een van de meest vermakelijke scheurijzers van het moment. Bleef z'n Nederlandse prijs met Performance Pack onder de dertig mille, dan hadden we wellicht een nieuw koninkje in hete-hatchbackland gehad. Helaas zal ie zich nu met een hogere klasse moeten meten, en daar kan ie nog wel eens een zware dobber aan gaan krijgen.
Reacties