
Een elektrische auto’s is alleen voor de bevoorrechte groene elite. Tenminste, dat horen we dikwijls terug in de reacties en via onze inbox. Maar klopt dat eigenlijk wel, want is een elektrische auto niet al goedkoper dan een benzineauto? We pakken in dit voorbeeld een doorsnee b-segmenter. Als je je een nieuwe auto kunt veroorloven, kun je meestal wel een Opel Corsa betalen. En een Corsa-e hoeft niet duurder te zijn dan een benzineversie.
Wat kost een benzineauto via private lease?
Lease je privé bij Opel zelf, voor 48 maanden en 15.000 kilometer per jaar, dan betaal je op dit moment 293* euro per maand voor de goedkoopste Corsa Edition 1.2 met 75 pk, of 404* euro voor de instap-Corsa-e. De verbruikskosten zijn voor de benzine aardig in te schatten: bij een WLTP-verbruik van 5,4 l/100 km over die 60.000 kilometer tank je 3.240 liter in vier jaar. Een gemiddelde prijs van 1,90 euro per liter (laten we het even relatief positief inzien) brengt die kosten op 6.156 euro.
Wat kost een elektrische auto om te bezitten?
Voor elektra ligt het lastiger. Bij 14,4 kWh/100 km verbruik je 8.640 kWh aan stroom. Thuis laad je voor zo’n 22 cent per kWh, maar bij snelladers kost het je al snel 60 cent, of 35 à 40 cent bij een paal op straat. Maar misschien kun je wel gratis laden op je werk. Mijd je snelladers, dan zal de stroom je in die vier jaar dus ergens tussen de 0 en 3.500 euro lichter maken. Onderhoud, banden, verzekering en belasting zijn bij beide contracten inbegrepen, dus daar hoeven we niet naar te kijken.
Is de elektrische auto al goedkoper dan een benzineauto?
Volgens dit sommetje kost het je 20.220 euro om vier jaar een kale Corsa 1.2 te rijden. En een Corsa-e? Als je een wallbox hebt en meestal thuis laadt (we gaan even uit van een gemiddelde kWh-prijs van 30 cent): 21.984 euro. Niet echt een verschil van elitaire proporties, toch? En dat terwijl je een completere uitrusting en bijna twee keer zoveel pk’s krijgt. Vergelijk je twee gelijk uitgeruste auto’s, zoals in het overzicht hieronder, dan is de elektrische auto zelfs al goedkoper dan een benzineauto.
De kosten van een EV
Opel Corsa-e GS Line
Nieuwprijs (NL): € 33.999
0-100 km/u: 8,1 s
Topsnelheid: 150 km/u
Privéleasetarief (48 maanden, 60.000 km): € 439* p.m.
Verbruikskosten: € 2.592 (WLTP 14,4 kWh/100 km, uitgaande van gemiddeld € 0,30/kWh)
Totaal: € 23.664
De kosten van een vergelijkbare benzineauto
Opel Corsa GS Line 1.2 130 pk automaat
Nieuwprijs (NL): € 27.449
0-100 km/u: 8,7 s
Topsnelheid: 208 km/u
Privéleasetarief (48 maanden, 60.000 km): € 374* p.m.
Verbruikskosten: € 6.384 (WLTP 5,6 l/100 km, uitgaande van gemiddeld € 1,90/l)
Totaal: € 24.336
* Tarieven volgens Opel.nl op 8 oktober 2021
8 reacties op “Is een elektrische auto al goedkoper dan een benzineauto?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Opel Corsa vs Dacia Sandero vs Skoda Fabia: wat is de beste stadsauto?

Opel Corsa facelift: Dit is er allemaal vernieuwd

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Oude Opel Corsa maakt enorme wereldreis

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

E-auto’s laten we even naar de toekomst kijken zijn NIET milieuvriendelijk. We zitten straks met allemaal niet meer rijdende accu-bakken die niet te recyclen zijn en dan?? Ook maar ergens in Polen op een grasveld parkeren dan? De Elite rijdt alleen maar in dit soort bakken omdat het ‘goedkoop is’ en ze het geld toch wel hebben en ze pretenderen ‘groen’ te zijn.
Boycotten die troep! Doe het voor de volgende generatie…
Private lease sowieso nooit aan beginnen!!
Mooi sparen voor een e occasion, laden met eigen zonnepanelen, geen belasting, minimaal onderhoud. Zit je voor een duppie en een cijfer op de eerste rij. Ik rij nu al jaren in de meeste lelijke nissan leaf en ben er dol gelukkig mee!
Ik heb met mijn Tesla op eer reis naar Oostenrijk voor €61,33 energiekosten gehad. Bij veel hotels en bv op de Grossglockner kun je gratis laden. Over 31000 km in 2 jaar nog geen €100,- vanwege mijn zonnepanelen. €0,00 aan onderhoud en wegenbelasting! En bij elke update een nieuwere auto. Top Gear hoeft mij niet te overtuigen
Omdat je een dure auto mag leasen, een enorme bak subsidie hebt ontvangen en het geld en de ruimte hebt om veel zonnepanelen te plaatsen kom jij gunstig uit. Voor de meeste Nederlanders is een elektrische auto helaas nog veel te duur. Laat staan zo’n veel te dure Tesla die daarom ook nog nauwelijks verkocht wordt vanwege de betere en goedkopere alternatieven.
En uw zonnepanelen waren gratis waarschijnlijk…
“Ik heb met mijn Tesla”. En toen haakte iedereen af. Weer zo’n fanboy die blind is voor de echte wereld.
Kijk dit zijn de onderzoeken waar we wat aan hebben. Top (gear, lol)!!!
Als we dan elektra opwekken met benzine, dan is het plaatje weer rond.