Het is de laatste tijd feest in het hete hoekje van het b-segment, met auto's als de Fiesta ST, Peugeot 208 GTi 30th en Mini Cooper S. Een uitgestreken moment voor Opel om hun Corsa OPC de wereld in de mikken.
De nieuwe top-Corsa komt goed beslagen ten ijs met een 1,6-liter turbo, 207 pk en 280 Nm sterk. Het maximale koppel is breed uitgesmeerd over het toerengebied: tussen 1.900 en 5.800 tpm kun je er gebruik van maken. Van 0 naar 100 km/u knalt de OPC in 6,8 seconden; z'n topsnelheid ligt op een comfortabele 230 km/u. In dat licht bezien zijn de gemiddelde verbruikscijfers niet onaardig: 7,5 l/100 km en 174 g/km CO2 volgens opgave.
Naast z'n motor en z'n aangedikte uiterlijk – compleet met kekke motorkap-sleuf – onderscheidt de Corsa OPC zich van de standaardmodellen door zijn onderstel, dat in samenwerking met Koni werd ontwikkeld. Het legt de carrosserie 10 millimeter lager en beschikt over iets genaamd Frequency Selective Damping, dat de kracht van de demping afstemt op de frequentie. Daarnaast is er een esp-systeem met verschillende standen en scherpere, meer communicatieve besturing. De hele santekraam is uitvoerig getest op de Nürburgring, dus neem gerust aan dat je er op de rotonde net buiten je dorp dan ook je lol mee op kunt.
Zorg trouwens wel, als je een Corsa OPC bestelt, dat het je vakje aankruist waar 'Performance Package' naast staat. Dan krijg je namelijk niet alleen 18-inch velgen en flink grotere Brembo-remmen (in plaats van 17 inch en het standaard OPC-remsysteem), maar ook een mechanisch sperdifferentieel, zodat de turbomotor z'n krachten optimaal kwijt kan. Dat laatste is een van de redenen waarom we de vorige Corsa OPC Nürburgring Edition zo waardeerden, dus dat Opel het nu meteen op de nieuwe generatie introduceert, doet ons goed.
De Corsa OPC wordt uiteraard op de autosalon van Genève tentoongesteld; niet lang daarna zal ie bij de dealers te vinden zijn. De prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties