TopGear stapt net uit de Opel Mokka-e. In TopGear Magazine 190 lees je het volledige testverslag – nu alvast de highlights.
Testobject: Opel Mokka-e
Uitvoering: Ultimate
Locatie: In de buurt van Amsterdam
Weersomstandigheden: Zowaar weer boven nul
De Opel Mokka, dat was toch dat saaie ding met die ingebouwde fietsendrager?
Dat klopt. De nieuwste generatie mist de ingebouwde magneet voor ANWB-stelletjes en ziet er zowaar stoer uit. Maar geen zorgen: rij je liever nét geen 100 op de snelweg, dan is er nog de Opel Crossland. Opel biedt nu dus twee kleine crossovers in hetzelfde segment aan. Dat deden ze bijvoorbeeld al eens eerder met de Karl en de hippe Adam. Helaas was de Adam geen lang leven beschoren, maar je herkent bepaalde designtrekjes wel in de Mokka, of in dit geval de elektrische Mokka-e.
Is de Opel Mokka-e gewoon een Crossland in een ander jasje?
Nee, technisch is deze Mokka wel totaal anders. De Crossland is technisch gerelateerd aan de oude Peugeot 2008 en deze aan de nieuwe. Dat betekent dat hij – net als de Opel Corsa en de Peugeot 208 – ook als volledig elektrische versie komt. Niet geheel toevallig is dat de versie waarin we mochten rijden. Net als in andere PSA-producten (Stellantis, eigenlijk) haalt de Mokka-e zijn stroom uit een 50-kWh batterij en levert zijn elektromotor 136 pk aan de voorwielen. De actieradius ligt tussen de 300 en 350 kilometer.
Zelfs met deze temperaturen?
Op het moment dat je de stekker uit het stopcontact haalt, zal de Opel Mokka-e zijn WLTP-actieradius aangeven. Zodra de boordcomputer merkt dat het temperaturen zijn waarbij je beter niet aan een lantaarnpaal kunt likken, zal hij de actieradius bijstellen tot een realistischere schatting. Ga je daarna de Sport-modus testen, dan zakt het bereik nog verder. Andersom kun je met enige finesse (en indien je de Almachtige bent: goede buitentemperaturen) de actieradius weer uitbreiden. Bij onze testrit letten we niet heel erg op het verbruik en kwamen uit op 20 kWh per 100 kilometer, wat dus ongeveer zou neerkomen op een actieradius van 250 kilometer. Wie zorgvuldiger rijdt, kan er meer uit halen.
En hoe rijdt het dan?
Bijzonder plezierig, eigenlijk. De zachte stoelen met stevige zijdelingse steun vallen meteen op bij het instappen en bij het wegrijden voel je dat het onderstel aangenaam gedempt is. Niet onnodig hard, zoals nu de trend is. De Opel Mokka-e is officieel een crossover, maar tijdens het rijden voelt het niet per se alsof je in een hoge auto zit. Overigens is hij zo’n 9 centimeter hoger dan een Opel Corsa-e.
Opel legde extra nadruk op de geluidsdemping, en dat is te merken. Waar het bandengeruis bij veel EV’s merkbaar aanwezig is (toegegeven: wij luisteren ernaar, maar in de praktijk staat de radio toch wel aan), is de Mokka-e lekker stil. Voor de cabine gebruikte Opel een beetje leer, een beetje alcantara en wat hip plastic met een koolstofvezelachtig patroontje. De bovenkant van het dashboard en de onderste porties van het interieur zijn van het soort harde plastic dat je veel treft in b-segmenters.
Tof zo, die tellers
Ja, de twee schermen van 12 inch en 10 inch lijken in elkaar over te vloeien. Dit is trouwens de optionele schermencombinatie, de instapper toont alles op twee 7-inchers. Het beste kun je de navigatie gelijk tussen de tellers tonen, want op het middelste scherm staat de route tussen twee zwarte balken en telkens als je een volgend nummer selecteert via bluetooth, krijg je een pop-up die het volledige scherm inneemt. De rest van het scherm is niet erg uitgebreid, maar dat hoeft ook niet. Gewoon lekker simpel je Android- of iOS-toestel koppelen en verder niet te lang naar kijken.
Wat kost de Opel Mokka-e?
Hij kost net geen 36.000 euro. Dat is ongeveer gelijk aan de Peugeot e-2008, die net iets over de 36.000 euro kost. Voor ruim 38.000 euro stap je in de Citroën e-C4, die iets ruimer is. Mag het allemaal wat luxer, dan biedt DS je de DS 3 Crossback E-Tense aan voor net geen 39.000 euro. Ben je gevallen voor het uiterlijk van de nieuwe Mokka, maar hoeft dat elektrisch rijden voor jou niet zo, dan is de Mokka er ook met brandstofmotoren – vanaf 26.000 euro.
herbert heeft op 3 juli 2021 geschreven:
herbert.heins@planet.nl