We kunnen ons zo voorstellen dat je niet elke YouTube-video kijkt. Misschien is de verbinding niet toereikend, of misschien heb je het onderhand wel gezien met thumbnails van presentatoren die onzichtbare baby’s vasthouden of een Psyduck imiteren. Maar soms zit er toch nog wat boeiends tussen. Zo plaatste voormalig F1-coureur en huidig YouTuber Nico Rosberg onlangs een video met een interessant nieuwtje over Bugatti.
Rosberg haalde zijn nieuwe Rimac Nevera op en sprak met grote baas Mate Rimac. Die vertelde tegen de F1-alumnus: ‘De afgelopen tweeënhalf jaar hebben we aan een opvolger [van de Bugatti Chiron] gewerkt.’ Allereerst is het mooi dat Mate al ‘wij’ gebruikt als hij het over Bugatti heeft.
Het wordt een flinke kluif om de Chiron te overtreffen. Meneer Rimac laat over de W16 van de Chiron weten dat het ‘een geweldige motor is en het toppunt van de ontwikkeling van automotoren, maar nu is het tijd om de volgende stap te zetten’.
De opvolger van de Bugatti Chiron wordt een hybride
Dus, wat betekent dat concreet? Leent Bugatti straks de aandrijflijn van Rimac? Nee: ‘De volgende stap zal niet elektrisch zijn… niet volledig elektrisch’, zegt Rimac. In plaats daarvan zal de opvolger van de Chiron een ‘zeer interessante verbrandingsmotor hebben, en sterk geëlektrificeerd’.
Ja, daar komt ie dan – een hybride Bugatti. Maar zoals de LaFerrari, Porsche 918 Spyder en McLaren P1 zo vakkundig demonstreerden, heb je hybrides, en dan heb je hybrides. Maar wat betekent het voor Bugatti’s voorliefde voor een grote motorinhoud en nog grotere aantallen cilinders?
Niet wat je verwacht
‘Ik zou zeggen dat het in de tegenovergestelde richting gaat van wat iedereen verwacht’, zegt Rimac. Koenigsegg bewees (of moet eigenlijk nog bewijzen) dat kleine motoren zeer krachtig kunnen zijn. Hun vierzitter heeft 1.730 pk uit een aandrijflijn die bestaat uit een driecilinder plus wat elektromotoren. Misschien heeft Bugatti interesse in de Freevalve-techniek?
Of hebben we te maken met omgekeerde psychologie? Iedereen verwacht nu juist dat de motoren kleiner worden, maar misschien gaat Bugatti vol tegen de stroom in en komen ze met nog meer cilinders, nog meer turbo’s en nog meer power. We zullen het helaas nog even moeten afwachten.
Reacties