Weet je niet wat je met dat hele elektrisch rijden aan moet? Laat TopGear je bijstaan met deze handige gids voor beginners.

01. Reken je rijk

Ook de goedkoopste elektrische auto’s zijn nog steeds vrij duur, zelfs al kreeg je vanaf juli in Nederland een leuke subsidie van de overheid (nu al op – volgend jaar weer). Ook privéleasen is prijzig. Na aanschaf kost een EV voorlopig echter niets aan wegenbelasting, veel minder aan onderhoud, en je accu ‘volgooien’ met elektra is spotgoedkoop. Een voorbeeld: de Mini Cooper SE verbruikt elke 100 kilometer 15,5 kWh aan stroom, waarvoor je thuis circa 3,40 euro betaalt. Een Cooper S verbruikt, als je je best doet (en dat doe je niet), 5,6 liter benzine over dezelfde afstand. Dat kost je bij de huidige lage benzineprijzen al zo’n 8 euro. Maar deze besparing verbleekt bij de financiële voordelen als je een EV van de zaak rijdt. De bijtelling in Nederland is dit jaar 8 procent over een nieuwprijs tot 45.000 euro, tegen 22 procent bij elke andere vorm van aandrijving.

02. Doe onderzoek

EV’s zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten – van kleine stadsauto’s als de VW e-Up tot enorme zevenzits SUV’s als de Tesla Model X. Let naast de gebruikelijke zaken als gebruiksgemak, weggedrag en comfort ook vooral op de voordelen die het betreffende merk biedt. Deze kunnen uiteenlopen van een gratis wallbox (zie punt 04) tot speciale toegang tot laadnetwerken. Wat betreft de actieradius: rij jij doorgaans 500 kilometer op een dag? Nee, natuurlijk niet. Gemiddeld rijden Nederlanders slechts 36 kilometer per dag (Belgen iets meer, zo’n 41 kilometer). Al die extra actieradius kost geld, want accu’s zijn duur, en je zeult dus het grootste deel van de tijd onnodig veel gewicht mee. Bedenk dus eerst of je wel een Model S of  I-Pace nodig hebt. Je kunt voor langere ritten altijd een brandstofauto huren.

03. Zeg het voort, maar doe normaal

Vertel vooral al je vrienden over die chique nieuwe elektrokar die je net hebt gekocht. Neem ze mee voor een ritje. Maar ga niet het evangelie lopen prediken, en verword alsjeblieft niet tot zo’n eco-sektetype dat nog een derderangs brommobiel zou kopen als Musk er een Tesla-logo op plakte en het in een matig doordachte tweet ‘the next big thing’ noemde. EV’s zijn geweldig, maar ze zijn niet hét antwoord op alles. Of misschien ook wel, uiteindelijk. Hoe dan ook, doe gewoon normaal.

04. Overstappen naar elektrisch: even oefenen

Elektrisch rijden vraagt de nodige gewenning. Allereerst zul je het totale gebrek aan geluid opmerken, en het feit dat zelfs de langzaamste EV’s van hun plek gaan alsof ze door een wesp zijn gestoken. Vervolgens moet je ze ook weer stilzetten. Nagenoeg alle EV’s zijn uitgerust met regeneratieve systemen die energie terugwinnen bij het remmen. Omdat je hierbij voor een belangrijk deel afremt op de elektromotor, vertragen EV’s sterker dan je gewend bent als je het rechterpedaal loslaat. Bij de meeste kun je de mate van vertraging/regeneratie instellen, en bij sommige kun je het uitzetten, zodat je vrijuit doorrolt. Doe maar niet, dat is niet heel efficiënt. Daarover gesproken: let goed op de voorspelde actieradius. Met pittig rijgedrag, bij lage temperaturen of juist bij intensief gebruik van de airco kom je hoe dan ook minder ver.

05. Probeer thuis te laden

Je kunt een normaal stopcontact gebruiken, maar dit heeft niet de voorkeur, want zo duurt het dagen om op te laden (en als je er een verlengsnoer tussen moet hangen, zet je waarschijnlijk je huis in brand). Echt: Renault zegt dat het van 0 naar 100 procent opladen van een Zoe via een stopcontact maar liefst 37 uur duurt. Kijk dus of je een wallbox kunt laten installeren (van 7,4 kW of, als je auto en huis het aankunnen, een driefaselader van 11 of 22 kW). Bij sommige merken krijg je er gratis een, en anders wil de dealer vast helpen om het voor je te regelen. Hang je auto aan de lader als je ’s avonds thuiskomt, zoals je ook met je telefoon doet, en hij is de volgende ochtend (nagenoeg) vol als je naar je werk moet. Simpel. Woon je in een flat, kijk dan of je iets kunt regelen met je verhuurder of de VVE. Parkeer je je auto in de straat, check dan bij je gemeente of je in aanmerking komt voor een laadpaal.

06. Probeer een publieke lader

Het is niet altijd een kwestie van aan komen rijden en inpluggen. Bij sommige laders kun je contactloos betalen met een pinpas of creditcard, bij andere moet je een account hebben en een druppel aan je sleutel, of een app op je telefoon. Maar eerst moet je zorgen dat je de juiste lader te pakken hebt, met een aansluiting die met jouw auto overweg kan. Misschien zijn er veel anderen op de locatie aan het laden en is de snelheid teruggeschroefd. Of misschien staat er een minkukel met een brandstofauto bij geparkeerd. De onvoorspelbaarheid kan frustrerend zijn, maar gelukkig zijn er steeds meer snellaadstations langs de snelweg te vinden, bijvoorbeeld van Fastned en Ionity. Via hun apps kun je zien of er laadpunten beschikbaar zijn (als ze dat als je over tien minuten aankomt nog steeds zijn, natuurlijk). Heb je een Tesla, dan kun je toegang krijgen tot het jaloersmakend snelle en moeiteloze Supercharger-netwerk.

07. Omarm de technologie

Veel EV’s hebben een eigen smartphone-app. Met de beste van deze apps kun je je laadsessie inplannen om gebruik te maken van lagere energietarieven, beschik je over een reisplanner (als je bijvoorbeeld ver moet rijden en halverwege moet bijladen) en kun je de auto voorverwarmen of -koelen. Voer in hoe laat je morgenochtend wilt vertrekken, en de techniek zorgt voor ontdooide ruiten en een interieurtemperatuur van 21 graden als het zover is. De hiervoor gebruikte energie heeft geen invloed op je actieradius, want de auto hangt immers nog aan de lader.

08. Verkoop je oude auto

Waarom niet? Je hebt ’m niet meer nodig. Dat wil zeggen: parkeer vooral iets leuks onder een hoes voor de betere zonnige weekendtripjes, maar op werkdagen valt je nieuwe elektrische auto moeilijk te overtreffen. EV’s zijn stiller, rustgevender en prettiger in de omgang tijdens de dagelijkse sleur. De enkele keer dat je wellicht nog wilt teruggrijpen naar een brandstofauto, bijvoorbeeld voor een familietripje, zijn er verhuurbedrijven of autodeelservices. Je kunt het makkelijk betalen, met al het benzinegeld dat je niet hebt uitgegeven.

09. Ga voor groen

Veel stroom in Nederland is al van verantwoorde oorsprong, maar als je écht toegewijd bezig wilt zijn, probeer dan zelfvoorzienend te worden. Investeer in zonnepanelen en een Tesla Powerwall om de gewonnen energie te beheren. Zet een enorme windturbine op je dak, als je ervan overtuigd bent dat het gemeentelijke bestemmingsplan dat toestaat en je buren je niet met rot fruit zullen bekogelen. Haal geothermische warmte naar boven, bouw een dam om het ongebreidelde energiepotentieel van je tuinvijver te benutten. Het kost een aardige duit, maar je versnippert er je energierekening mee. Nog beter: stroom die je niet gebruikt, kun je verkopen. Het duurt overigens niet lang meer voor je dit energiemanagementspelletje ook met je EV zult kunnen spelen.

10. Koop iets moois voor jezelf

Pak de rekenmachine er eens bij en reken uit hoeveel geld je inmiddels hebt bespaard. Niet gek, toch? Je zou het op je spaarrekening kunnen zetten, maar ach, heb je niet een mooie traktatie verdiend? Een horloge bijvoorbeeld, of wat verbeteringen aan je huis? Of mik het richting je hypotheek. Je zou zelfs een weekendje weg kunnen boeken met je partner (zodra dat weer mag), als goedmakertje voor die keer dat jullie zonder stroom langs de A4 ­kwamen te staan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear