Benzine- en dieselauto’s zijn tegenwoordig staatsvijand nummer één. Als we naar de belastingen kijken tenminste. Vroeger was dat wel anders. Toen werd benzine gezien als de groene oplossing.

Maar waarom was benzine vroeger groen?

De benzine zelf was niet groener. En de auto’s al helemaal niet. Er heeft een tijd bestaan waarin benzine de alternatieve brandstof was. In 1900 werd 40 procent van de Amerikaanse auto’s aangedreven door stoom, 38 procent door elektriciteit en 22 procent door benzine.

In diezelfde tijd lagen de wegen zo vol met paardenpoep dat alles wat niet door een edele viervoeter werd voortbewogen, werd gezien als een groene oplossing. En dat snappen we best. Je zou ook niet willen dat de volledige A2 bezaaid lag met bruine hoopjes. En nu staat je grote vriend in de wei, te wachten tot je die onzuinige benzineslurper parkeert en weer een wat aandacht aan hem schenkt.

Reacties

  • i-dtec 3 heeft op 20 april 2017 geschreven:

    De electrische auto bevat een hoop batterijen.
    Duizende Tesla’s zullen hun lithium batterijtjes een keer moeten vervangen.
    Wat voor een energie er voor nodig is om de afgedankte batterijen te recyclen kost klauwen vol energie. Het kan met zonnenenergie, dus het kan toch redelijk groen.

    Al zoek ik het groene in een andere hoek. Koekkoek.
    Namelijk als er een manier komt om waterstof op een enrgie-arme manier te produceren voor hydrogen auto’s.
    Nu is het nog omslagtig, want van energie word waterstof gemaakt, terwijl je die energie meteen een accu in kan laden.
    De waterstof auto heeft dus geen nodeloze accu’s aanboord, waardoor de productie van waterstof op 1 plek kan plaatsvinden.
    Maar bij de bekende fossiele brandstoffen gaat het ook op een soortgelijke manier, energie gebruiken om het te maken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear