Pareltje: Boschert B300-24C met gullwing-deuren

Een zeldzaamheid

Foto('s): Boschert
Foto('s): Boschert
Foto('s): Boschert
Foto('s): Boschert
Foto('s): Boschert
Foto('s): Boschert
Foto('s): Mercedes Museum
Foto('s): Mercedes Museum
Foto('s): Mercedes Museum

Heel, heel soms zie je ze nog weleens langskomen: vleugeldeuren op een auto die overduidelijk geen Lamborghini is. Er was een periode, zo’n twintig jaar geleden, dat je ermee wegkwam, of dat het zelfs ontzettend stoer was. In dezelfde periode droomde je er nog van dat Xzibit voor je deur verscheen om je auto op te halen. Maar zelfs voor die tijd waagde een Duitse tuner zich al aan vleugeldeuren. Sterker nog: Boschert toonde in 1989 een E-klasse met gullwing-deuren. De creatie heette voluit de Boschert B300-24C en is tegenwoordig een zeldzaamheid.

Boschert bouwde deze B300-24C op basis van de E-klasse Coupé (C124-generatie). Ze trokken de dorpel omhoog en monteerden twee gullwing-deuren, zoals de 300SL dat ook heeft. De achterste raamstijl werd 25 centimeter naar voren geplaatst, wat de auto heel kenmerkende proporties gaf. Volgens Boschert zou het de wegligging van de auto verbeteren. Als finishing touch monteerde de tuner de neus van de Mercedes SL. Voor wie het allemaal niet zó spannend hoefde, bood Boschert ook de B300-24 Sport aan, die dezelfde modificaties had minus de gullwing-deuren.

Boschert schroefde twee Garrett-turbo’s (een grote en een kleine) op de 3,0-liter zes-in-lijn, inclusief een koelsysteem van Mosselmann en een nieuw uitlaatsysteem. Het vermogen van de Boschert B300-24C groeide daarmee naar 320 pk en 400 Nm. Het plan van Boschert was om 300 exemplaren te bouwen, maar uiteindelijk verlieten slechts elf stuks de fabriek van Zagato in Italië. Hoeveel er nog bestaan en waar ze zijn, is lastig te achterhalen. Zo nu en dan komt er eentje te koop, vaak voor een exorbitante vraagprijs. De laatste verkoper vroeg 1 miljoen euro.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken