
Heel, heel soms zie je ze nog weleens langskomen: vleugeldeuren op een auto die overduidelijk geen Lamborghini is. Er was een periode, zo’n twintig jaar geleden, dat je ermee wegkwam, of dat het zelfs ontzettend stoer was. In dezelfde periode droomde je er nog van dat Xzibit voor je deur verscheen om je auto op te halen. Maar zelfs voor die tijd waagde een Duitse tuner zich al aan vleugeldeuren. Sterker nog: Boschert toonde in 1989 een E-klasse met gullwing-deuren. De creatie heette voluit de Boschert B300-24C en is tegenwoordig een zeldzaamheid.
Boschert bouwde deze B300-24C op basis van de E-klasse Coupé (C124-generatie). Ze trokken de dorpel omhoog en monteerden twee gullwing-deuren, zoals de 300SL dat ook heeft. De achterste raamstijl werd 25 centimeter naar voren geplaatst, wat de auto heel kenmerkende proporties gaf. Volgens Boschert zou het de wegligging van de auto verbeteren. Als finishing touch monteerde de tuner de neus van de Mercedes SL. Voor wie het allemaal niet zó spannend hoefde, bood Boschert ook de B300-24 Sport aan, die dezelfde modificaties had minus de gullwing-deuren.
Boschert schroefde twee Garrett-turbo’s (een grote en een kleine) op de 3,0-liter zes-in-lijn, inclusief een koelsysteem van Mosselmann en een nieuw uitlaatsysteem. Het vermogen van de Boschert B300-24C groeide daarmee naar 320 pk en 400 Nm. Het plan van Boschert was om 300 exemplaren te bouwen, maar uiteindelijk verlieten slechts elf stuks de fabriek van Zagato in Italië. Hoeveel er nog bestaan en waar ze zijn, is lastig te achterhalen. Zo nu en dan komt er eentje te koop, vaak voor een exorbitante vraagprijs. De laatste verkoper vroeg 1 miljoen euro.
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
