
Er is momenteel geen type auto dat zo stevig in de licht besmeurde schoenen staat als de compacte crossover/SUV. Veel keus is er nog niet echt – de Nissan Juke, de Skoda Yeti, de Opel Mokka – maar menig fabrikant sleutelt aan een modelletje om mee te liften op deze rage. Eentje waar we naar uitkeken, is deze Peugeot 2008.
Begin 2012 zagen we al de Urban Crossover Concept langskomen (met veel blabla), en op de autoshow van Parijs stond nog eens een fluorescent geel exemplaar de aandacht op te eisen. Dit is de productieversie, die op de autoshow van Genève in maart gepresenteerd zal worden.
Volgens Peugeot komt de 2008 voort uit 'het grote succes van de 3008'. Gelukkig lijkt ie er niet op. Sterker: het uiterlijk van de 2008 is bijzonder geslaagd te noemen. Dat is apart, want hij werd ontwikkeld voor en door drie verschillende werelddelen (Europa, Zuid-Amerika en Azië). Zo'n wereldwijde samenwerking is nogal eens een recept voor een slappe hap die iedereen tevreden wil stellen, maar uiteindelijk alle planken misslaat. Zo niet deze Peug.
De 2008 is 4,16 meter lang – best klein dus – en staat 2,5 centimeter hoger op z'n wieltjes dan de verwante 208. Uiteraard hangt ie vol met led'jes en is er een lading stoer mat plastic tegen de carrosserie aan gemikt. Een panoramische glasplaat prijkt tussen de dakdragers. Qua motoren geeft Peugeot geen details, maar het ligt voor de hand dat we daarvoor naar de 208 mogen kijken. Ze spreken in ieder geval over eHDi-diesels en een driecilinder benzinemotor, en een CO2-uitstoot vanaf 99 g/km.
Ergens in de zomer belandt de 2008 bij de dealer. Hij is leuk – we geven 'm goede kansen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Peugeot 2008 is gefacelift: Dit zijn alle veranderingen

Peugeot e-2008 vs MG ZS EV vs Kia e-Soul

Peugeot 2008 PureTech 130 Allure

Peugeot e-2008 GT

Peugeot 2008 en e-2008: 1e rij-indruk

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
