
Snelle, kleine, wendbare Peugeots, dat is wat we willen. De 308 had geen van die eigenschappen, maar wellicht kan de GTi-versie daar verandering in brengen.
Het begint op het eerste gezicht niet goed. De 308 GTi komt er alleen in een brave vijfdeursvariant, en het eerste wat Peugeot qua cijfers noemt is het verbruik: 6,9 l/100 km. Dat doet ons denken aan een compacte viercilinder turbomotor, en dat klopt: het is de 1.6 THP met 200 pk, die linea recta uit de RCZ komt. Dat is een fijne motor, en erg vermakelijk in combinatie met het roffelende membraan onder de motorkap (Peugeots zogenoemde Sound System), maar hij kan het niet opnemen tegen de gevestigde hot hatches van deze wereld. De Golf R, Mégane RS, Focus RS, zelfs de Golf GTI; ze zijn allemaal krachtiger en sneller.
De 308 GTi gaat van 0 naar 100 in 7,7 seconden. Zijn onderstel werd een centimeter verlaagd, de demping werd aangepast en er werden geventileerde remschijven gemonteerd. Qua uiterlijk veranderde er niet veel; de voorbumper van de 308 CC, een spoilertje, diffusertje en dubbel uitlaatje, 18-inch velgen en wat logootjes is alles wat we noteren. Goed, dus hij is niet zo snel of spectaculair als zijn concurrenten, maar hij is ook niet zo duur. Met een vanafprijs van 29.990 euro kunnen we gerust stellen dat Peugeot een aardige deal heeft neergezet.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Eindelijk is Apple Carplay vernieuwd voor jouw auto

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen
