
Snelle, kleine, wendbare Peugeots, dat is wat we willen. De 308 had geen van die eigenschappen, maar wellicht kan de GTi-versie daar verandering in brengen.
Het begint op het eerste gezicht niet goed. De 308 GTi komt er alleen in een brave vijfdeursvariant, en het eerste wat Peugeot qua cijfers noemt is het verbruik: 6,9 l/100 km. Dat doet ons denken aan een compacte viercilinder turbomotor, en dat klopt: het is de 1.6 THP met 200 pk, die linea recta uit de RCZ komt. Dat is een fijne motor, en erg vermakelijk in combinatie met het roffelende membraan onder de motorkap (Peugeots zogenoemde Sound System), maar hij kan het niet opnemen tegen de gevestigde hot hatches van deze wereld. De Golf R, Mégane RS, Focus RS, zelfs de Golf GTI; ze zijn allemaal krachtiger en sneller.
De 308 GTi gaat van 0 naar 100 in 7,7 seconden. Zijn onderstel werd een centimeter verlaagd, de demping werd aangepast en er werden geventileerde remschijven gemonteerd. Qua uiterlijk veranderde er niet veel; de voorbumper van de 308 CC, een spoilertje, diffusertje en dubbel uitlaatje, 18-inch velgen en wat logootjes is alles wat we noteren. Goed, dus hij is niet zo snel of spectaculair als zijn concurrenten, maar hij is ook niet zo duur. Met een vanafprijs van 29.990 euro kunnen we gerust stellen dat Peugeot een aardige deal heeft neergezet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Eigenaren van elektrische auto’s krijgen geld om hun auto niet op te laden – zoveel verdient het

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Ook jij gaat populaire Chinese EV’s rijden, maar je zal het niet doorhebben

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten
