
Snelle, kleine, wendbare Peugeots, dat is wat we willen. De 308 had geen van die eigenschappen, maar wellicht kan de GTi-versie daar verandering in brengen.
Het begint op het eerste gezicht niet goed. De 308 GTi komt er alleen in een brave vijfdeursvariant, en het eerste wat Peugeot qua cijfers noemt is het verbruik: 6,9 l/100 km. Dat doet ons denken aan een compacte viercilinder turbomotor, en dat klopt: het is de 1.6 THP met 200 pk, die linea recta uit de RCZ komt. Dat is een fijne motor, en erg vermakelijk in combinatie met het roffelende membraan onder de motorkap (Peugeots zogenoemde Sound System), maar hij kan het niet opnemen tegen de gevestigde hot hatches van deze wereld. De Golf R, Mégane RS, Focus RS, zelfs de Golf GTI; ze zijn allemaal krachtiger en sneller.
De 308 GTi gaat van 0 naar 100 in 7,7 seconden. Zijn onderstel werd een centimeter verlaagd, de demping werd aangepast en er werden geventileerde remschijven gemonteerd. Qua uiterlijk veranderde er niet veel; de voorbumper van de 308 CC, een spoilertje, diffusertje en dubbel uitlaatje, 18-inch velgen en wat logootjes is alles wat we noteren. Goed, dus hij is niet zo snel of spectaculair als zijn concurrenten, maar hij is ook niet zo duur. Met een vanafprijs van 29.990 euro kunnen we gerust stellen dat Peugeot een aardige deal heeft neergezet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft
