Snelle, kleine, wendbare Peugeots, dat is wat we willen. De 308 had geen van die eigenschappen, maar wellicht kan de GTi-versie daar verandering in brengen.
Het begint op het eerste gezicht niet goed. De 308 GTi komt er alleen in een brave vijfdeursvariant, en het eerste wat Peugeot qua cijfers noemt is het verbruik: 6,9 l/100 km. Dat doet ons denken aan een compacte viercilinder turbomotor, en dat klopt: het is de 1.6 THP met 200 pk, die linea recta uit de RCZ komt. Dat is een fijne motor, en erg vermakelijk in combinatie met het roffelende membraan onder de motorkap (Peugeots zogenoemde Sound System), maar hij kan het niet opnemen tegen de gevestigde hot hatches van deze wereld. De Golf R, Mégane RS, Focus RS, zelfs de Golf GTI; ze zijn allemaal krachtiger en sneller.
De 308 GTi gaat van 0 naar 100 in 7,7 seconden. Zijn onderstel werd een centimeter verlaagd, de demping werd aangepast en er werden geventileerde remschijven gemonteerd. Qua uiterlijk veranderde er niet veel; de voorbumper van de 308 CC, een spoilertje, diffusertje en dubbel uitlaatje, 18-inch velgen en wat logootjes is alles wat we noteren. Goed, dus hij is niet zo snel of spectaculair als zijn concurrenten, maar hij is ook niet zo duur. Met een vanafprijs van 29.990 euro kunnen we gerust stellen dat Peugeot een aardige deal heeft neergezet.
Reacties