
Peugeot mengt zich in het pk-gevecht tussen de middelgrote hatchbacks met deze 308 GTi, die ze nadrukkelijk de toevoeging 'by Peugeot Sport' hebben gegeven. Waarom? Omdat dat de mensen zijn die verantwoordelijk waren voor de RCZ R en de 208 GTi 30th, de twee kunststukjes die het merk eindelijk weer terug op de performance-kaart hebben gezet.
De 308 GTi gebruikt dezelfde 1,6-liter e-THP turbomotor als de RCZ R en krijgt 'm in twee smaakjes: 250 of 270 pk. In beide gevallen hangt de motor aan een handgeschakelde zesbak; de krachtigste versie heeft tevens een sperdifferentieel en noteert een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden. Het gemiddelde verbruik staat officieel op 6,0 l/100 km, de CO2-uitstoot op 139 g/km.
Peugeot Sport verlaagde het onderstel van de 308 GTi met 11 millimeter en monteerde 19-inch velgen met flinterdunne Michelins onder een groter camber. De stabilisatorstang werd vóór iets versoepeld, achter juist stijver gemaakt, om van deze 308 een levendig monstertje te maken. De voorremmen zijn met 380 millimeter groter dan de gemiddelde pizza en er is een optioneel Driver Sport Pack, waarmee je met een druk op de knop de gasrespons aanscherpt en het uitlaatgeluid kunstmatig versterkt.
De nieuwe 308 GTi is in zes kleuren te bestellen, plus deze strakke two-tone combi, Coupe Franche geheten. In het interieur vinden we, naast dikke kuipstoelen en volop leer en alcantara, een hoop aluminium en rode stiksels om je het idee te geven dat je nóg harder gaat.
Over de introductiedatum en de prijs van de 308 GTi heeft Peugeot nog niets bekendgemaakt.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter
