Peugeot mengt zich in het pk-gevecht tussen de middelgrote hatchbacks met deze 308 GTi, die ze nadrukkelijk de toevoeging 'by Peugeot Sport' hebben gegeven. Waarom? Omdat dat de mensen zijn die verantwoordelijk waren voor de RCZ R en de 208 GTi 30th, de twee kunststukjes die het merk eindelijk weer terug op de performance-kaart hebben gezet.
De 308 GTi gebruikt dezelfde 1,6-liter e-THP turbomotor als de RCZ R en krijgt 'm in twee smaakjes: 250 of 270 pk. In beide gevallen hangt de motor aan een handgeschakelde zesbak; de krachtigste versie heeft tevens een sperdifferentieel en noteert een 0-naar-100-tijd van 6,0 seconden. Het gemiddelde verbruik staat officieel op 6,0 l/100 km, de CO2-uitstoot op 139 g/km.
Peugeot Sport verlaagde het onderstel van de 308 GTi met 11 millimeter en monteerde 19-inch velgen met flinterdunne Michelins onder een groter camber. De stabilisatorstang werd vóór iets versoepeld, achter juist stijver gemaakt, om van deze 308 een levendig monstertje te maken. De voorremmen zijn met 380 millimeter groter dan de gemiddelde pizza en er is een optioneel Driver Sport Pack, waarmee je met een druk op de knop de gasrespons aanscherpt en het uitlaatgeluid kunstmatig versterkt.
De nieuwe 308 GTi is in zes kleuren te bestellen, plus deze strakke two-tone combi, Coupe Franche geheten. In het interieur vinden we, naast dikke kuipstoelen en volop leer en alcantara, een hoop aluminium en rode stiksels om je het idee te geven dat je nóg harder gaat.
Over de introductiedatum en de prijs van de 308 GTi heeft Peugeot nog niets bekendgemaakt.
Reacties