
Peugeot toch! Zomaar een beetje een wilde conceptcar op ons afvuren. En dan ook nog semi-productieklare conceptcar, die met een beetje volharding zo de weg op zouden kunnen. Vinden we leuk; érg leuk.
Deze 308 R heeft alles in zich om het de sterkere hatchbacks in het c-segment moeilijk te gaan maken: niet in de laatste plaats de hitsige 1,6-liter viercilinder uit de RCZ R, met 270 pk en 330 Nm. Dat laatste is beschikbaar tussen 1.900 en 5.500 toeren, wat vrij vertaald betekent dat de 308 R op zo'n beetje elk moment klaar is om je z'n stof te laten happen. Het blokje laat ondertussen nette waarden noteren op het gebied van verbruik en uitstoot: 6,3 l/100 km en 145 g/km aan CO2.
Tussen de voorwielen prijkt een Torsen limited-slip-differentieel, wat ervoor zal moeten zorgen dat je niet bij het uitaccelereren van elke bocht je binnenste bandje oprookt zonder vooruit te komen. Schakelen door de zes versnellingen gebeurt, zoals het hoort in een gebakken hatchback, met de hand. Het onderstel van de 308 R is met 26 millimeter verlaagd ten opzichte van de standaard 308. Remmen gebeurt met een stel potente klauwen en schijven van Alcon.
Geheel in de stijl van de adembenemende Onyx conceptcar is de 308 R uitgevoerd in twee kleuren, in dit geval rood en zwart – of eigenlijk, rood en blauwzwart diepte-effect, aldus Peugeot. Alleen het dak en de achterklep komen van een brave-burgerversie; de rest van de carrosseriepanelen is uitgevoerd in koolstofvezel. Er zijn talloze koelsleuven en openingen voor afvoer van hitte, die de auto een extra briesend uiterlijk bezorgen. Ook full-led koplampen, de 19-inch velgen en de stevige uitlaten dragen daaraan bij.
Je ziet het: Peugeot is bij het ontwerpen en samenstellen van de 308 R Concept niet over één nacht ijs gegaan. En dat is precies waarom ze 'm moeten gaan bouwen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
