Peugeot 508: 1e rij-indruk

Met de lancering van de geheel nieuwe Peugeot 508 probeert het Franse merk aan te haken bij de premium merken

Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018 navigatie
Peugeot 508 2018 dashboard interieur
Peugeot 508 2018 dashboard
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018 navigatie
Peugeot 508 2018 dashboard interieur
Peugeot 508 2018 dashboard
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018
Peugeot 508 2018

TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 508. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Peugeot 508 Berline
Uitvoering: GT PureTech 225
Locatie: Monaco
Weersomstandigheden: droog, zonnig, tegen de 30 graden

SUV’s en crossovers zijn verreweg de meest verkochte automodellen, met name sedans zijn uit. Toch blijkt er nog wel vraag te zijn naar coupé-achtige vijfdeurs modellen (denk aan de Audi A5 Sportback, BMW’s Gran Coupe-modellen en de sierlijke Mercedes-sedans), en dat is precies wat de Peugeot 508 is. Een coupé met vier deuren en een grote kofferklep.

Oké, dus achterin kunnen alleen kinderen zitten?

Dat valt mee. De daklijn loopt sterk af, maar de achterbank is zo laag mogelijk geplaatst waardoor mensen tot 1 meter 80 prima achterin kunnen zitten. Ben je langer dan wordt het wat krapper, maar het blijft te doen.

Heeft de Peugeot 508 ook zo’n miniatuur stuurtje?

Ja, dat i-cockpit-gedoe van Peugeot. Het stuur is heel klein, komt laag uit het dashboard waardoor lange mensen wijdbeenser moeten zitten en de tellers deels niet afleesbaar zijn door de positie van het stuur. Na veel frommelen en schuiven lukt het je vast een goede zit/stuur-positie te vinden, maar heel ideaal is het niet. Zeker op lagere snelheden reageert dat kleine stuurgeval ook wat nerveus.

En Frans geveerd zeker?

Dat is een oud cliché. Het onderstel (bij de benzine-versies standaard met elektronisch gestuurde vering) is bijzonder goed, comfortabel en wat stugger in de sport-modus. Dat heeft Peugeot goed voor elkaar. Bovendien: in die sport-modus is de besturing wat zwaarder waardoor het nerveuze wat minder wordt. Boven de 100 voelt het allemaal heel stabiel trouwens. En blijft het binnenin prettig stil.

De buitenkant oogt strak, is dat binnenin ook zo?

Nogal ja, Peugeot wil meer premium zijn (‘de auto moet na 100.000 kilometer nog als nieuw aanvoelen en eruitzien’) en dat is te merken. De materialen binnenin zijn fraai, de ergonomie is dik in orde en je hebt echt het gevoel in iets groots en fraais te rijden. Afgezien van de malle kartstuurtje.

Geef de prijs dan maar!

De goedkoopste kost je 37.690 euro in Nederland en 31.050 euro in België, en daarvoor krijg je een wat rumoerige 130 pk sterke diesel met een prima basisuitrusting. Er zijn ook 160 en 180 pk sterke diesels voor wat meer pit, maar ook niet heel geraffineerd.

Wil je benzine dan heb je een 180 of 225 pk viercilinder, die laatste rijden we nu. En dan ook nog de GT-versie, een volledig opgetuigde versie met alle denkbare opties en fraai lichtmetaal. Daarvoor mag je in Nederland 54.970 en in België 45.350 euro afrekenen. Niet heel goedkoop, maar gezien de uitrusting al snel tien mille goedkoper dan de Duitse premiums in vergelijkbare trim.

Peugeot schiet behoorlijk raak dus met die 508?

Wij vinden van wel. De Peugeot 508 is niet vernieuwend in het segment. Hij heeft geen heel bijzondere snufjes, is niet schoner of zuiniger, en biedt vooralsnog geen hybride of zelfs elektrische modellen. Eind 2019 komt er pas een hybride (300 pk). Vanuit dat licht bezien, gaat ie gewoon op in de rij van concurrenten. Maar het design spreekt aan – de haast wonderschone station komt er ook nog aan – en z’n prijs is keurig.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws