
Na een niet al te onwerkelijke conceptcar en een vage hint presenteert Peugeot vandaag de productieversie van de 508 Sport Engineered. Het merk noemt ‘m ‘de krachtigste productieauto’ die het ooit voortbracht (de 308 R Hybrid telt niet, waarschijnlijk). En het is uiteraard – want we leven in 2020 – een plug-in hybride.
De Peugeot 508 Sport Engineered gebruikt een 1.6 turbomotor en op elke as een elektromotor om tot een systeemvermogen van 360 pk en een koppel van 520 Nm te komen. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden en de topsnelheid is 250 km/u. Ook meldt Peugeot dat hij vanuit stilstand in 24,5 seconden een kilometer kan afleggen. Dat is iets minder dan tweeënhalve kwartmijl, voor de F&F-fanaten. Saillanter: van 80 naar 120 km/u knallen kost de 508 PSE slechts 3,0 seconden.
Peugeot pakte de besturing en het onderstel aan om ‘een zeer hoogwaardige balans tussen comfort en rijeigenschappen’ te creëren. De spoorbreedtes werden vergroot en via verschillende rij-modi kun je drie standen voor de adaptieve dempers kiezen. Grote remschijven (380 millimeter voor) en dito wielen (20 inch) sluiten aan bij het performance-potentieel. Een set Michelin Pilot Sport 4S-banden zorgt voor de nodige grip.
Het uiterlijk van de Peugeot 508 Sport Engineered
Net als de conceptcar oogt de 508 PSE niet heel extreem ten opzichte van de (toch al smakelijk vormgegeven) standaard 508. De grille en de aerodynamisch verantwoorde end plates op de bumpers en sideskirts springen nog het meest in het oog, samen met de groene ‘Kryptonite’-accenten die aan het nieuwe sportieve Peugeot-label kleven. Vanbinnen krijgt de vlotte Peus een mix van leer, alcantara en ‘3D-geweven stof’, plus een standaard Focal-audiosysteem. Ook het bekende riedeltje veiligheidshulpjes, hier aangevuld met Night Vision, ontbreekt niet.
In de elektrische modus komt de Peugeot 508 Sport Engineered 42 kilometer ver en rijdt hij maximaal 140 km/u. Het accupakket is in 7 uur vol te laden via een normaal stopcontact, of in 2 uur via een wallbox van 32 ampère. Z’n WLTP-uitstootcijfer is vastgesteld op 46 g/km CO2.
Vanaf half oktober is de Peugeot 508 Sport Engineered te bestellen – enkel in de kleuren grijs, zwart en wit. En, goed nieuws voor vlotte familietypes, ook als stationwagen. Een prijs is op dit moment nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot 508 PSE vs Peugeot 405 Mi16: hoe ver is de snelle sedan gekomen in 28 jaar?

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Peugeot 508 PSE HYbrid 360

Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

Verlaagde Peugeot 508 oogt très bien

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

De Peugeot 508 is na de facelift nog altijd een van de mooiste stations van dit moment

BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
