Volgens de NOS kwamen er in 2022 veel EV-rijders langs bij autoverhuurbedrijven om er een benzineauto te lenen voor de vakantieperiode. We kunnen het ons goed voorstellen: alle inzittenden, hun bagage en de sleephut achter je EV zijn niet bepaald bevorderlijk voor het rijbereik. Of zijn die zorgen overtrokken? Misschien dat de nieuwe Peugeot E-5008 wel de eerste EV is waarmee je prima twee weekjes naar Zuid-Frankrijk kunt.

Plaats voor je gezinnetje is er genoeg, zolang je niet met meer dan zeven personen bent. Op de 2,9 meter lange wielbasis staan voorin twee stoelen, op de middelste rij is er plek voor drie en op de laatste rij passen twee mensen. Dankzij een hoogte van 1,69 meter zou er zowel op de tweede als de derde rij genoeg hoofdruimte zijn voor volwassenen. Hoe groot de volwassenen maximaal daarvoor mogen zijn, specificeert Peugeot niet. Maar we geloven ze, als zijn Fransen over het algemeen kleiner…

Met alle zitplaatsen in gebruik is er achter de laatste rij nog 259 liter aan bagageruimte. Is de derde zitrij weg, dan groeit het oppervlak naar 748 liter. Als je maar met z’n tweetjes bent, kun je 1.815 liter aan spullen kwijt. Je moet de bouwmarkt leegkopen om niet genoeg te hebben aan deze gigantische ruimte.

Specificaties van de Peugeot E-5008

Peugeot biedt de E-5008 in vijf verschillende uitvoeringen aan. Drie daarvan zijn vol-elektrisch en twee zijn hybrides, waarvan één een PHEV. De EV’s opladen kan tot 160 kW waarmee je in een half uurtje van 20 naar 80 procent vol kunt laden. De instap-E-5008 krijgt één elektromotor die 210 pk en 345 Nm produceert. Een 73-kWh batterij zorgt voor 502 kilometer aan rijbereik. De Long Range-versie daarvan heeft een 98-kWh batterij die zorgt voor 660 kilometer aan actieradius. Van Utrecht naar Nancy zou dus wel moeten lukken.

Je kunt de E-5008 ook bestellen met twee elektromotoren. In dat geval heb je 322 pk, maar wel de kleinere 73-kWh batterij. Je kunt er maximaal 500 kilometer ver mee komen. De mild-hybride versie krijgt een 0,43-kWh kleine batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen door een driecilinder motortje. Tot slot bouwt Peugeot ook nog een plug-in hybride E-5008. Hier kom je puur op elektriciteit 80 kilometer ver mee. Samen met de verbrandingsmotor is de hybride aandrijflijn goed voor 195 pk.

Qua ontwerp ziet de E-5008 eruit zoals je tegenwoordig van Peugeot gewend bent. De grille ziet er weer uit alsof de leeuw op het schild er flink op is losgegaan. Bij de koplampen en de achterlichten gaat dit thema verder. Volgens Peugeot hebben de 19- of 20-inch wielen een geometrisch-technisch design. Wij noemen ze bijzonder cool.

Voorin de Peugeot E-5008 gaat het mis

De auto is nog maar net gepresenteerd en we hebben er nog niet in gezeten, maar zo op het eerste oog zien we een aantal rode vlaggen. In de duurdere uitvoeringen krijg je een 21-inch panoramisch scherm dat zowel de functie van bestuurders- als middenscherm vervult. Ziet er tof uit, maar ook een tikkeltje onhandig. Je zult even uit je stoel moeten komen om het een en ander aan te tikken op het scherm. Zelfs het fotomodel op de afbeelding hieronder moet haar arm flink strekken om bij het scherm te komen.

Daarnaast vindt Peugeot het nodig om het stuur te voorzien van aanraakgevoelige knopjes. Dit puntje van kritiek heeft het merk duidelijk zien aankomen. Peugeot schrijft dat de touchknoppen ‘pas reageren wanneer de bestuurder er echt langer op drukt’. We zijn benieuwd. Ook het schermpje onder het panoramisch display werkt met veegknoppen. Gelukkig zijn er nog wat fysieke schuifjes op mee te spelen op het middenconsole.

Ergens in de herfst van dit jaar kun je de Peugeot E-5008 verwachten bij de Europese dealers. Wat je op dat moment over dient te maken om er eentje te bemachtigen, is nog niet bekend. Degenen die een E-5008 bestellen, krijgen acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Is de batterij binnen die tijd al 30 procent van zijn vermogen verloren, dan installeert Peugeot gratis een nieuwe accu. Dat is wel een heel groene vlag, zouden wij zeggen.

Reacties

  • Pfff heeft op 20 maart 2024 geschreven:

    Weer zo’n dinosaurus ‘journalist’ die huilie huilie doet over swipe knoppen. Dit is pure projectie: de eigen onkunde om met nieuwe technologie om te gaan, betekent niet dat de technologie niet functioneert. In tegendeel: het is de gebruiker die het niet snapt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)