
Het is een echte ‘goed nieuws’-dag vandaag. De Hemi V8 komt terug, de mooiste cabrio van het moment is onthuld en eindelijk kun je zakelijk een Audi middenklasser leasen met de aandrijflijn die je wilt. Maar we sluiten de dag af met nóg beter nieuws: de Peugeot 208 GTI komt terug! De Peugeot 205 GTI was in de jaren ’80 de meest legendarische hot hatch in zijn klasse en ook de opvolgers ervan (sommige althans) waren niet te versmaden.
Nog niet zo lang geleden spraken we met Linda Jackson, Peugeots voormalig CEO vlak voor ze met pensioen ging, en vroegen we haar of er ook snelle modellen aan kwamen. Daarop kregen we het bekende antwoord: ja, het GTI-label is heel belangrijk geweest voor Peugeot en nee: er zijn geen concrete plannen. Maar die zijn er nu blijkbaar wel. Dat meldt de nieuwe CEO van Peugeot – Alain Favey – aan Autocar.
Die 208 GTI komt er dus gewoon
Het is geen subtiele hint, overigens. Alain Favey is vrij duidelijk: ‘Ik ben in de positie om te kunnen bevestigen dat we het GTI-label zo snel mogelijk weer op de e-208 zullen introduceren. We hebben besloten dat de Peugeot GTI opnieuw zal worden geïntroduceerd.’ Kijk, klare taal. In twee zinnen krijgen we twee keer de bevestiging dat de Peugeot 208 GTI zal terugkeren.
De auto die de badge krijgt, is de Peugeot e-208. Enerzijds is dat jammer, want de gewone 208 op benzine is aanzienlijk lichter en dat is wat je wil bij een hot hatch. Anderzijds zijn we wel benieuwd wat Peugeot kan doen met een elektrische hatchback als basis. De Alpine A290 is ook bijzonder vermakelijk, net als de Mini Cooper SE. Als er één merk is dat de grens kan verleggen, dan is het Peugeot wel.
De Peugeot GTI-badge maakte al eens eerder een comeback
Het is overigens niet de eerste keer dat Peugeot de badge nieuw leven inblaast. De Peugeot 206 GTI was een leuke allrounder, maar niet echt een sportieve hot hatch. De opvolger, de 207 RC combineerden onderstuur met onbetrouwbaarheid. De Peugeot 208 GTI in 2011 was de comeback van het GTI-label. Niet veel later volgde de 308 GTI. De oude 208 GTI ging in 2016 uit productie en de 308 GTI in 2021.
Lees ook: Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk
Sindsdien is er geen GTI meer. Wel is daar nog het PSE-label, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Op dit moment kun je de 508 als PSE krijgen. Wat er daarmee gaat gebeuren, is niet bekend. Wel weten we – uit ons het gesprek met Linda Jackson dat we een paar maanden geleden hadden – dat er geen nieuwe PSE op de planning stond. Maar ja, misschien dat dat met de wisseling van de wacht ook anders wordt.
4 reacties op “Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

Peugeot e-208 krijgt een update en de batterij van de e-308

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)

Vanaf deze week krijg je het nieuwe rijbewijs in Nederland (met een bijzonder verborgen trucje)

Dit is de bestverkochte gebruikte auto van Nederland, nu de Volkswagen Golf op nummer twee staat

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De meest legendarische hothatch ? 🤔
Da’s toch ècht de golf GTI mark 1….👌
Het is vaak niet de snelheid maar de beleving
Ik had ttv 1,9 gti twee keer een golf gti 16v. Zonder katalysator. Het waren echte gooi en smijt wagentjes. Had koni geel wat het geheel benadrukte. Veel plezier mee beleefd samen met mn vrienden.. drempel wegversmallingen flitspalen trajectcontrole hebben ook samen met de electrificatie de lol verbannen
Stel die hoge verwachtingen maar bij…..een GTI als EV zal mislukken.
Mwaaa, een electrische auto met GTi label is nog steeds geen echte GTi!