
Het is een echte ‘goed nieuws’-dag vandaag. De Hemi V8 komt terug, de mooiste cabrio van het moment is onthuld en eindelijk kun je zakelijk een Audi middenklasser leasen met de aandrijflijn die je wilt. Maar we sluiten de dag af met nóg beter nieuws: de Peugeot 208 GTI komt terug! De Peugeot 205 GTI was in de jaren ’80 de meest legendarische hot hatch in zijn klasse en ook de opvolgers ervan (sommige althans) waren niet te versmaden.
Nog niet zo lang geleden spraken we met Linda Jackson, Peugeots voormalig CEO vlak voor ze met pensioen ging, en vroegen we haar of er ook snelle modellen aan kwamen. Daarop kregen we het bekende antwoord: ja, het GTI-label is heel belangrijk geweest voor Peugeot en nee: er zijn geen concrete plannen. Maar die zijn er nu blijkbaar wel. Dat meldt de nieuwe CEO van Peugeot – Alain Favey – aan Autocar.
Die 208 GTI komt er dus gewoon
Het is geen subtiele hint, overigens. Alain Favey is vrij duidelijk: ‘Ik ben in de positie om te kunnen bevestigen dat we het GTI-label zo snel mogelijk weer op de e-208 zullen introduceren. We hebben besloten dat de Peugeot GTI opnieuw zal worden geïntroduceerd.’ Kijk, klare taal. In twee zinnen krijgen we twee keer de bevestiging dat de Peugeot 208 GTI zal terugkeren.
De auto die de badge krijgt, is de Peugeot e-208. Enerzijds is dat jammer, want de gewone 208 op benzine is aanzienlijk lichter en dat is wat je wil bij een hot hatch. Anderzijds zijn we wel benieuwd wat Peugeot kan doen met een elektrische hatchback als basis. De Alpine A290 is ook bijzonder vermakelijk, net als de Mini Cooper SE. Als er één merk is dat de grens kan verleggen, dan is het Peugeot wel.
De Peugeot GTI-badge maakte al eens eerder een comeback
Het is overigens niet de eerste keer dat Peugeot de badge nieuw leven inblaast. De Peugeot 206 GTI was een leuke allrounder, maar niet echt een sportieve hot hatch. De opvolger, de 207 RC combineerden onderstuur met onbetrouwbaarheid. De Peugeot 208 GTI in 2011 was de comeback van het GTI-label. Niet veel later volgde de 308 GTI. De oude 208 GTI ging in 2016 uit productie en de 308 GTI in 2021.
Lees ook: Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk
Sindsdien is er geen GTI meer. Wel is daar nog het PSE-label, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Op dit moment kun je de 508 als PSE krijgen. Wat er daarmee gaat gebeuren, is niet bekend. Wel weten we – uit ons het gesprek met Linda Jackson dat we een paar maanden geleden hadden – dat er geen nieuwe PSE op de planning stond. Maar ja, misschien dat dat met de wisseling van de wacht ook anders wordt.
4 reacties op “Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Peugeot e-208 review: Alweer een facelift, hoe goed is ie nu?

Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

De meest legendarische hothatch ? 🤔
Da’s toch ècht de golf GTI mark 1….👌
Het is vaak niet de snelheid maar de beleving
Ik had ttv 1,9 gti twee keer een golf gti 16v. Zonder katalysator. Het waren echte gooi en smijt wagentjes. Had koni geel wat het geheel benadrukte. Veel plezier mee beleefd samen met mn vrienden.. drempel wegversmallingen flitspalen trajectcontrole hebben ook samen met de electrificatie de lol verbannen
Stel die hoge verwachtingen maar bij…..een GTI als EV zal mislukken.
Mwaaa, een electrische auto met GTi label is nog steeds geen echte GTi!