
Het is een echte ‘goed nieuws’-dag vandaag. De Hemi V8 komt terug, de mooiste cabrio van het moment is onthuld en eindelijk kun je zakelijk een Audi middenklasser leasen met de aandrijflijn die je wilt. Maar we sluiten de dag af met nóg beter nieuws: de Peugeot 208 GTI komt terug! De Peugeot 205 GTI was in de jaren ’80 de meest legendarische hot hatch in zijn klasse en ook de opvolgers ervan (sommige althans) waren niet te versmaden.
Nog niet zo lang geleden spraken we met Linda Jackson, Peugeots voormalig CEO vlak voor ze met pensioen ging, en vroegen we haar of er ook snelle modellen aan kwamen. Daarop kregen we het bekende antwoord: ja, het GTI-label is heel belangrijk geweest voor Peugeot en nee: er zijn geen concrete plannen. Maar die zijn er nu blijkbaar wel. Dat meldt de nieuwe CEO van Peugeot – Alain Favey – aan Autocar.
Die 208 GTI komt er dus gewoon
Het is geen subtiele hint, overigens. Alain Favey is vrij duidelijk: ‘Ik ben in de positie om te kunnen bevestigen dat we het GTI-label zo snel mogelijk weer op de e-208 zullen introduceren. We hebben besloten dat de Peugeot GTI opnieuw zal worden geïntroduceerd.’ Kijk, klare taal. In twee zinnen krijgen we twee keer de bevestiging dat de Peugeot 208 GTI zal terugkeren.
De auto die de badge krijgt, is de Peugeot e-208. Enerzijds is dat jammer, want de gewone 208 op benzine is aanzienlijk lichter en dat is wat je wil bij een hot hatch. Anderzijds zijn we wel benieuwd wat Peugeot kan doen met een elektrische hatchback als basis. De Alpine A290 is ook bijzonder vermakelijk, net als de Mini Cooper SE. Als er één merk is dat de grens kan verleggen, dan is het Peugeot wel.
De Peugeot GTI-badge maakte al eens eerder een comeback
Het is overigens niet de eerste keer dat Peugeot de badge nieuw leven inblaast. De Peugeot 206 GTI was een leuke allrounder, maar niet echt een sportieve hot hatch. De opvolger, de 207 RC combineerden onderstuur met onbetrouwbaarheid. De Peugeot 208 GTI in 2011 was de comeback van het GTI-label. Niet veel later volgde de 308 GTI. De oude 208 GTI ging in 2016 uit productie en de 308 GTI in 2021.
Lees ook: Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk
Sindsdien is er geen GTI meer. Wel is daar nog het PSE-label, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Op dit moment kun je de 508 als PSE krijgen. Wat er daarmee gaat gebeuren, is niet bekend. Wel weten we – uit ons het gesprek met Linda Jackson dat we een paar maanden geleden hadden – dat er geen nieuwe PSE op de planning stond. Maar ja, misschien dat dat met de wisseling van de wacht ook anders wordt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je kunt nu een moderne Peugeot 208 Rallye kopen (maar er is een klein probleempje)

De Peugeot 208 is vernieuwd en is er nu als mild-hybrid

Peugeot e-208 krijgt een update en de batterij van de e-308

Je kunt al veel eerder dan 2030 beginnen met rekeningrijden (met Opel of Peugeot)

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Mini wordt dan wel elektrisch, maar het merk wil wel snelle JCW’s blijven bouwen

Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)

Er komt geen hete Volkswagen ID.3 R, want de ID.3 is niet sportief genoeg

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug
