Het is een echte ‘goed nieuws’-dag vandaag. De Hemi V8 komt terug, de mooiste cabrio van het moment is onthuld en eindelijk kun je zakelijk een Audi middenklasser leasen met de aandrijflijn die je wilt. Maar we sluiten de dag af met nóg beter nieuws: de Peugeot 208 GTI komt terug! De Peugeot 205 GTI was in de jaren ’80 de meest legendarische hot hatch in zijn klasse en ook de opvolgers ervan (sommige althans) waren niet te versmaden.

Nog niet zo lang geleden spraken we met Linda Jackson, Peugeots voormalig CEO vlak voor ze met pensioen ging, en vroegen we haar of er ook snelle modellen aan kwamen. Daarop kregen we het bekende antwoord: ja, het GTI-label is heel belangrijk geweest voor Peugeot en nee: er zijn geen concrete plannen. Maar die zijn er nu blijkbaar wel. Dat meldt de nieuwe CEO van Peugeot – Alain Favey – aan Autocar.

Die 208 GTI komt er dus gewoon

Het is geen subtiele hint, overigens. Alain Favey is vrij duidelijk: ‘Ik ben in de positie om te kunnen bevestigen dat we het GTI-label zo snel mogelijk weer op de e-208 zullen introduceren. We hebben besloten dat de Peugeot GTI opnieuw zal worden geïntroduceerd.’ Kijk, klare taal. In twee zinnen krijgen we twee keer de bevestiging dat de Peugeot 208 GTI zal terugkeren.

De auto die de badge krijgt, is de Peugeot e-208. Enerzijds is dat jammer, want de gewone 208 op benzine is aanzienlijk lichter en dat is wat je wil bij een hot hatch. Anderzijds zijn we wel benieuwd wat Peugeot kan doen met een elektrische hatchback als basis. De Alpine A290 is ook bijzonder vermakelijk, net als de Mini Cooper SE. Als er één merk is dat de grens kan verleggen, dan is het Peugeot wel.

De Peugeot GTI-badge maakte al eens eerder een comeback

Het is overigens niet de eerste keer dat Peugeot de badge nieuw leven inblaast. De Peugeot 206 GTI was een leuke allrounder, maar niet echt een sportieve hot hatch. De opvolger, de 207 RC combineerden onderstuur met onbetrouwbaarheid. De Peugeot 208 GTI in 2011 was de comeback van het GTI-label. Niet veel later volgde de 308 GTI. De oude 208 GTI ging in 2016 uit productie en de 308 GTI in 2021.

Lees ook: Je kunt nu een ‘nieuwe’ Peugeot 205 GTI bestellen met 200+ pk

Sindsdien is er geen GTI meer. Wel is daar nog het PSE-label, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Op dit moment kun je de 508 als PSE krijgen. Wat er daarmee gaat gebeuren, is niet bekend. Wel weten we – uit ons het gesprek met Linda Jackson dat we een paar maanden geleden hadden – dat er geen nieuwe PSE op de planning stond. Maar ja, misschien dat dat met de wisseling van de wacht ook anders wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *