De baas van Tolman Motorsport heeft sinds 2021 talloze keren de vraag gekregen waarom je een Peugeot 205 GTI zou restaureren. Wij vragen ons af: waarom zou je dat in hemelsnaam niet doen? We gokken dat een blokje om deze auto alle sceptici wel het zwijgen kan opleggen. Laat je niet van de wijs brengen door zijn ouderwetse uiterlijk: deze Peugeot 205 GTI van Tolman is helemaal als nieuw gemaakt.

Tolman Motorsport ging voor de 1,9-liter viercilinder, maar zette daar een andere kop op met zestien kleppen in plaats van acht. Je herkent de motor aan op maat gemaakte kleppendeksels. Een ECU van Motec stuurt de boel aan en het totale vermogen is ruim 200 pk. Vergeet niet dat de auto minder dan 1.000 kilo weegt. In totaal vraagt elke auto zo’n 700 uur werk.

Nog meer aanpassingen aan de GTI

Daarnaast krijgt deze restomod een roestvrijstalen uitlaat, een sperdiff en grotere remklauwen. Een digitaal display van Motec vervangt de originele tellers. Ook zijn er nieuwe stoelen, vloermatten, een stuur met alcantara en een geluidssysteem van Blaupunkt. Mocht je straks toch wat van het origineel missen, is dat geen probleem. Naar keuze kun je originele onderdelen laten zitten of terugbouwen.

Tolman neemt het onderstel stevig onder handen met verstelbare draagarmen, nieuwe dempers en andere stabilisatoren. De lampen worden verwisseld voor led-verlichting. Dan de prijs van de als nieuw gemaakte Peugeot 205 GTI. De ontwikkelingsauto met 1,6-liter motor kostte 45.000 pond (51.845 euro). Daar gaat de productieauto 10.000 pond overheen met 55.000 pond (63.366 euro).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)