Op dit moment kun je naar de Peugeot dealer lopen en daar een Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) kopen. De snelle labels bij Peugeot volgden elkaar in rap tempo op, naast het bekende GTI kwam er ineens RC, daarna weer GTI en daarna GTI by Peugeot Sport. Dat label werd vervolgens PSE. Er komen weer snelle modellen aan van de Peugeot 4008 en 5008 en mogelijk krijgen die ook een afwijkend label.

We gaan eerst even de techniek met je behandelen. De E-3008 en E-5008 kun je krijgen met een 210 pk sterke elektromotor. Kies je de versie met grotere accu, dan levert de motor 230 pk. In principe blijft die motor gewoon op de vooras, maar komt er een motor op de achteras bij. Die is goed voor 110 pk. Die twee gecombineerd leveren 325 pk.

Voldoende om boetes te scoren

Dat is voor een grote elektrische auto niet bijzonder veel vermogen, maar alsnog meer dan voldoende om een paar flinke boetes te scoren. De standaard E-5008 is voldoende vlot, maar niet écht snel te noemen. Nu is dat deels bewust, de E-3008 en E-5008 die nu in de showrooms staan zijn gemaakt voor maximale actieradius. De 73 kWh-accu komt namelijk 524 kilometer ver, met de 98 kWh-accu haal je 698 kilometer.

Peugeot 508 PSE badge detail

Eigenlijk is dit best groot nieuws. Het is namelijk voor het eerst dat er een auto op het STLA Medium-platform is met twee motoren. Verwacht dus ook dat andere zustermerken van Peugeot die gebruik maken van dit platform, ook met versies met twee motoren komen.

De snelle modellen van Peugeot komen ook naar Nederland

We hebben bij TopGear Nederland navraag gedaan bij Peugeot Nederland. Die kon ons bevestigen dat deze modellen ook naar Nederland komen. Binnen enkele weken hopen we meer informatie erover binnen te krijgen. Of ze een aparte badge of label krijgen is ‘nog niet zeker’, maar sommige bronnen spreken van wel. Toevallig spraken we onlangs Peugeots CEO Linda Jackson, die onlangs met pensioen ging), die aangaf dat de snelle versies ‘bij Peugeot horen’.

Lees ook: Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Op dit moment is bij de Peugeot E-5008 de ‘GT’ de dikste versie, maar dat slaat dus vooral op een luxere uitstraling en magistrale sportstoelen. Over de E-5008 gesproken, deze zomer komt er nog een versie met vijf zitplaatsen. Deze zal dan een gigantische bagageruimte krijgen van 994 liter, 78 liter méér dan de de zevenzitter met de achterstoelen neergeklapt. Ideaal voor gezinnen van vijf met enorm veel spullen, dus.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *