
Miljardairs van deze wereld, verzamelen! Linda Jackson, de grote baas van Peugeot, heeft heel voorzichtig de deur geopend voor een straatlegale Peugeot 9X8. Als er maar iemand is die genoeg wilt betalen, dan bouwt het Franse merk graag een APK-plichtige versie van de Le Mans-racer.
‘Nee, het staat niet op de planning’, zei Jackson toen we haar de meest speculatieve vraag stelden over het omtoveren van de 9X8 tot een echte concurrent van de Aston Martin Valkyrie. En toch bood ze ook aan: ‘Als je met een blanco cheque komt, kunnen we altijd praten.’ Zo zie je maar: alles is te koop.
‘Het is zo’n situatie waarin als iemand langs zou komen, waarom niet? Maar tot nu toe is er nog niemand geweest. Misschien heb ik nu de deur geopend? Misschien komt er nog wel iemand, je weet het maar nooit’, zegt ze.
Wat zou een straatlegale Peugeot 9X8 kosten?
Het is duidelijk dat er geen plannen zijn om de Le Mans-racer in productie te nemen als straatauto. Maar het klinkt alsof Jackson overtuigd zou kunnen worden om een uniek exemplaar te maken als het aanbod voldoende nullen bevat. Bij Ferrari schijnt een one-off minimaal 5 miljoen euro te kosten, maar daar hebben ze vaak al een auto die als basis gebruik kan worden. Peugeot heeft momenteel niets van een sportauto. Denk aan vele miljoenen euro’s.
Moesten alle Le Mans-racers niet straatauto’s zijn?
Oorspronkelijk was het plan dat alle Le Mans Hypercar-inschrijvingen gehomologeerd zouden worden met daadwerkelijke straatauto’s. Zo zou er een nieuwe supercar komen van Toyota en zou Aston Martin de Valkyrie ombouwen tot Le Mans Hypercar. Deze plannen werden herzien en nu hoeven de deelnemers aan de Hypercar-klasse geen straatversies meer te bouwen van de Le Mans-racers. Helaas.
Meer van TopGear


Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Uitslag 24 Uur van Le Mans 2024: Ferrari wint voor de tweede keer op rij na een geweldige race

Le Mans 24 was de eerste racegame die ook echt 24 uur duurde

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks
