Miljardairs van deze wereld, verzamelen! Linda Jackson, de grote baas van Peugeot, heeft heel voorzichtig de deur geopend voor een straatlegale Peugeot 9X8. Als er maar iemand is die genoeg wilt betalen, dan bouwt het Franse merk graag een APK-plichtige versie van de Le Mans-racer.
‘Nee, het staat niet op de planning’, zei Jackson toen we haar de meest speculatieve vraag stelden over het omtoveren van de 9X8 tot een echte concurrent van de Aston Martin Valkyrie. En toch bood ze ook aan: ‘Als je met een blanco cheque komt, kunnen we altijd praten.’ Zo zie je maar: alles is te koop.
‘Het is zo’n situatie waarin als iemand langs zou komen, waarom niet? Maar tot nu toe is er nog niemand geweest. Misschien heb ik nu de deur geopend? Misschien komt er nog wel iemand, je weet het maar nooit’, zegt ze.
Wat zou een straatlegale Peugeot 9X8 kosten?
Het is duidelijk dat er geen plannen zijn om de Le Mans-racer in productie te nemen als straatauto. Maar het klinkt alsof Jackson overtuigd zou kunnen worden om een uniek exemplaar te maken als het aanbod voldoende nullen bevat. Bij Ferrari schijnt een one-off minimaal 5 miljoen euro te kosten, maar daar hebben ze vaak al een auto die als basis gebruik kan worden. Peugeot heeft momenteel niets van een sportauto. Denk aan vele miljoenen euro’s.
Moesten alle Le Mans-racers niet straatauto’s zijn?
Oorspronkelijk was het plan dat alle Le Mans Hypercar-inschrijvingen gehomologeerd zouden worden met daadwerkelijke straatauto’s. Zo zou er een nieuwe supercar komen van Toyota en zou Aston Martin de Valkyrie ombouwen tot Le Mans Hypercar. Deze plannen werden herzien en nu hoeven de deelnemers aan de Hypercar-klasse geen straatversies meer te bouwen van de Le Mans-racers. Helaas.
Reacties