TopGear reed zojuist Peugeots nieuwe topmodel met kapsones, de RCZ R. In het komende nummer lees je ons complete testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot RCZ
Uitvoering: R
Locatie: omgeving van Vence, Zuid-Frankrijk
Weersomstandigheden: afhankelijk van hoe hoog we in de bergen zaten; natte sneeuw en koud, of regen en een graad of 10

Wat reden we?
De snelste productie-Peugeot ooit: de gloedjenieuwe en bloedjehete RCZ R.

Beviel het?
Veel beter dan we op voorhand hadden verwacht. 270 pk op de voorwielen van een middelgrote coupé is lang niet altijd een goed idee, maar Peugeot blijkt er behoorlijk veel pijn, moeite en materiaal in gestoken te hebben om te voorkomen dat een duwtje op het gaspedaal een groot glijfestijn ontketent. Zo heeft de RCZ R een iets grotere spoorbreedte, kleverige Goodyear Eagle F1-banden, een compleet herziene ophanging en – jawel – een heus, mechanisch Torsen sperdifferentieel met olie en metaal en zo. Het gevolg: ontzettend speels, handelbaar, vertrouwenwekkend weggedrag, zelfs op de drijfnatte en hier en daar licht bevroren wegen die de Côte d'Azur rond deze tijd van het jaar teisteren.

Nog bijzonderheden?
Genoeg. Zo heeft Peugeot de vering op de vooras met 14 procent verstevigd, maar achter met 44 procent. Waarom? Zodat de kont extra wiebelig wordt als je gek wilt doen. Het esp-systeem verkeert het grootste deel van de tijd in een winterslaap en geeft je onbehoorlijk veel ruimte; en mocht het je toch in de weg zitten, dan kan het volledig worden uitgeschakeld. De 380 mm remschijven achter de voorwielen komen van de Citroën C4 WRC-auto. Je snapt: dit is een uitgekiende pretmobiel en niet zomaar een extra krachtige versie met een snel logootje.

Welke modellen komen er, wanneer staan ze in de showroom en wat gaan ze kosten?
De RCZ R komt er in één uitvoering en zal in Nederland 47.800 euro kosten. Begin 2014 vind je 'm bij de dealer.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Als je puur naar de specificaties kijkt, kun je de RCZ R in één adem noemen met de Renault Mégane RS. In de praktijk is hij een stuk minder puntig en agressief dan die auto, wat je op het circuit als jammer zou kunnen ervaren, maar in het dagelijks leven nog wel eens erg prettig zou kunnen zijn. Dit softere aspect ten spijt, vergis je niet: hij is loeisnel en biedt je op vele vlakken meer dan je zou verwachten. En hij ziet er nog prachtig uit ook. Wij zijn fan.

Reacties