Sinds de introductie van de Cayman was de opbouw van Porsches kleinste modellenreeks altijd een beetje vreemd. De open Boxster was goedkoper dan de Cayman en om dat kracht bij te zetten, kreeg hij iets minder krachtige motoren. Waarom? Niemand die het weet. Porsche staat op het punt om dit recht te zetten met de nieuwe 718.

De opvolgers van de huidige Boxster en Cayman staan te trappelen. Ze heten 718 Boxster en 718 Cayman, worden gelijk getrokken qua motoren en de cabrio zal logischerwijs – en net als bij de 911 – duurder zijn dan de gesloten versie. De naam 718 komt van een racer uit eind jaren '50 die nogal succesvol was in bijvoorbeeld de Targa Florio en de 12 uur van Sebring. Waarom juist naar die auto verwijzen? Omdat het het meest doorontwikkelde model met viercilinder boxermotor was dat Porsche ooit bouwde.

Ja, het gaat echt gebeuren: de 718 Boxster en Cayman krijgen viercilinder turbomotoren. Geen ramp, zegt Porsche, kijk maar eens naar de successen van de 919 Hybrid op Le Mans; ook met een viercilinder. We gaan ervan uit dat de 718 geen allesverpletterend hybridesysteem zal krijgen, maar dat terzijde. In ieder geval hebben we het niet over een opgepept 2.0 TSI-blok: Porsche belooft rasechte boxers. In de loop van 2016 gaan we het meemaken.

Reacties