
Porsche gooit er voor hun kleinste modellen een nieuwe strategie tegenaan: de Boxster en Cayman zijn vernieuwd en worden voortaan onder de aanduiding 718 samengebracht. Natuurlijk is dit ook een mooie gelegenheid om ze vooral niet samen, maar één voor één te onthullen. Aan de 718 Boxster de eer om het spits af te bijten.
Het design werd aangepast aan de huidige Porsche-mode: bi-xenon koplampen met opvallende led-dagrijpitjes, grote luchtinlaten, een strakke, breed ogende achterkant met 3D-achterlichten en een nieuw dashboard geven de nieuwe roadster een fris voorkomen. Ook de velgen mogen er zijn: de 718 Boxster S krijgt standaard 19 inch mee, 20 inch is een optie.
Het grote nieuws is de motor: een viercilinder boxer met turbo, uiteraard in het midden geplaatst, net als bij de succesvolle 718 racer uit de jaren '50 en '60. De standaard 718 Boxster krijgt een 2,0-liter versie met 300 pk en liefst 380 Nm, de 718 Boxster S haalt 350 pk en 420 Nm – 35 pk en 60 Nm méér dan zijn zescilinder voorganger – uit een inhoud van 2,5 liter en een turbo met variabele geometrie.
Uiteraard zijn beide auto's zuiniger (tot 13 procent) en vooral ook sneller dan de uitgaande Boxster: met PDK-transmissie en Sport Chrono-pakket doet het standaard model de 0-naar-100-sprint in 4,7 seconden en de S in slechts 4,2 seconden. De topsnelheden zijn respectievelijk 275 en 285 km/u.
Met een aangepaste (directere) stuurinrichting en een sportiever onderstel wil Porsche de rijeigenschappen van de 718 Boxster op een nog hoger plan zetten. Optioneel kun je kiezen voor actieve dempers (-10 millimeter) of het extremere actieve sportonderstel (-20 millimeter). Dan is er nog het bekende Sport Chrono-pakket, met instelbare rij-modi en een Sport Response-knop voor een meer hitsige motor en transmissie.
Vanaf mei staat de nieuwe 718 Boxster bij de dealer. De prijzen beginnen bij 67.800 euro voor de Boxster met handgeschakelde zesbak en 82.900 euro voor de Boxster S met PDK.
Meer van TopGear


Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto

Porsche Boxster shooting brake oogt veelbelovend

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg
