Er is één ding dat je als eigenaar van een Porsche 718 Cayman GT4 nooit moet doen. En dat is in een 911 GT3 stappen. Want hoewel beide Porsches een atmosferische zescilinder hebben met dezelfde motorinhoud, is die van de 911 zo gewelddadig en rauw dat die in de GT4 wat mak lijkt – terwijl ie dat écht niet is. Gelukkig voor de mensen die vanuit een GT4 in een GT3 zijn gestapt, is er een redmiddel. Dit is de Porsche 718 Cayman GT4 RS – een Cayman met de motor van de 911 GT3.
Zonder een meter gereden te hebben, kunnen we je alvast beloven dat dit een van de leukste auto’s ooit moet zijn om te rijden. De GT3-motor is een van de beste blokken ooit gemaakt en nu ligt ie in een kleinere en lichtere auto. Met een oerkreet klimt deze zescilinder naar de 9.000 tpm om onderweg 500 pk te produceren. Dat is slechts 10 pk minder dan de 911 GT3. De Porsche 718 Cayman GT4 RS weegt ook iets minder, waardoor hij sneller is dan de GT3. Dit voorspelt ook veel goeds voor de nog aankomende 911 GT3 RS.
Specificaties Porsche 718 Cayman GT4 RS
De 4,0-liter zescilinder zonder turbo’s produceert dus 500 pk en 450 Nm. Dat is 80 pk meer dan de normale GT4. De 0-100-tijd is 3,4 seconden dankzij een PDK-automaat. Een handbak is niet mogelijk. De topsnelheid is 315 km/u. Dit moet wel een beleving zijn, zo laag bij de grond.
Belangrijker dan de sprint- en topsnelheden is het bochtengedrag van deze Cayman. Voor een beter wegligging stelde Porsche het onderstel opnieuw af. De Cayman 718 GT4 RS ligt 30 millimeter lager dan de normale Cayman. Daarnaast zijn er spoilers, lippen, diffusers en noem het maar op. In de circuitstand genereert de GT4 RS zo’n 25 procent meer downforce dan de GT4. Dan is er nog een Weissach-pakket met extra koolstofvezel, titanium uitlaten en een rolkooi.
Minder gewicht
Door koolstofvezel toe te passen voor bijvoorbeeld de voorklep en de spatborden wist Porsche 35 kilo te schrappen. Het totale gewicht inclusief een volle brandstoftank is 1.415 kilo. De achterruit is bijvoorbeeld van lichtgewicht glas en er is minder dempingsmateriaal. De deurgrepen zijn vervangen door lussen – voor die laatste paar grammetjes, maar vooral omdat het er cool uitziet. Een gaaf detail is de koolstofvezel luchthapper die je vanaf de zijkant ziet. Deze voedt de motor met verse lucht. Eerder zagen we al zoiets op de DLS van Singer.
Snel op de Nürburgring
De Porsche 718 Cayman GT4 RS zette al een bloedsnelle tijd neer op de Nürburgring van 7 minuten en 4,511 seconden. Dat is 23 seconden sneller dan de normale GT4. We zijn benieuwd wat Manthey-Racing verder nog uit deze GT4 kan persen. De prijs van de nieuwe Cayman GT4 RS is inmiddels bekend. Voor minimaal 222.000 euro neem je er eentje mee naar huis.
Hercules heeft op 8 december 2021 geschreven:
Mid engine vs rear engine drived, dan is deze keus snel gemaakt.