Normaal gezien zouden we allemaal weten hoe dit afloopt. Audi bouwt een razendsnelle RS-versie van de TT, die het vervolgens qua rijgedrag en beleving volledig aflegt tegen de Porsche Cayman. Tot zover de vergelijkende test. Maar zo simpel is het niet langer. Audi heeft bijgeleerd, Porsche heeft de zescilinder boxermotor in de Cayman afgeschaft. De kaarten zijn dus opnieuw geschud. Beide auto’s waren te bewonderen op de autoshow van Peking, en beide auto’s zijn binnenkort klaar voor het betere testwerk. Maar voordat we het rubber van de banden krullen, doken we alvast even in de boeken.
De nieuwe 718 Cayman heeft een viercilinder turbomotor. We reden al eerder met de 718 Boxster waarin dezelfde motor ligt en wat bleek: de viercilinder levert weliswaar veel meer vermogen, maar er ging ook wat verloren. De holle huil die overgaat in een juichend gegil als je de toerenbegrenzer nadert, bijvoorbeeld. Aangezien de nieuwe Cayman en Cayman S motorisch identiek zijn aan de Boxsters, kunnen we dus voorspellen dat de 718 Cayman weliswaar sneller zal zijn, maar ook minder karakter heeft. Dat zou een stap terug kunnen betekenen.
‘De hamvraag is of de TT met zijn MQB-platform in de buurt kan komen van de jammerlijk gesteriliseerde Cayman’
Karakter heeft de 2,5-liter vijfcilinder van Audi in overvloed, dat wisten we al langer. We zijn dan ook heel benieuwd naar de toepassing van die motor in de nieuwe TT RS. Aan de specificaties ligt het niet. Van 0 naar 100 km/u duurt 3,7 seconden (maar 0,2 langzamer dan de nieuwe R8!) en de topsnelheid bedraagt 280 km/u. Voor een Audi RS zijn dergelijke prestaties niets nieuws. De hamvraag is of de TT met zijn MQB-platform in de buurt kan komen van de jammerlijk gesteriliseerde Cayman. We hebben zin om dat uit te vogelen, we denken van wel, we vrezen voor de Cayman, en toch ook weer niet. Want het is een Porsche. Nou ja, we zullen zien, als ze klaar zijn. Wat denk jij? Klopt de Audi TT RS de Porsche 718 Cayman?
Feitjes over de Porsche 718 Cayman: opties, opties, opties
Porsche levert zoals gebruikelijk een heleboel opties. We noemen torque-vectoring, een elektronisch differentieel, adaptieve dempers (PASM) in combinatie met een 10 millimeter verlaagd koetswerk of PASM Sport met een verlaging van 20 millimeter. Het Sport Chrono-pakket voegt een stopwatch op het dashboard toe en een knop op het stuur met opties als launchcontrol en een extra agressief algoritme voor de PDK-bak. Zo dacht je een betaalbare Porsche te kopen, zo krijg je een Cayman voor de prijs van een dikke 911. Maar ja, die dikke 911 is dan natuurlijk zonder opties…
Kleiner en sneller (dan de vorige Cayman)
De viercilinder boxer met turbo is er als 2,0-liter en 2,5-liter met respectievelijk 300 pk of 350 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak (heel fijn, mensjes van Porsche) of een PDK met zeven versnellingen. De laatste heeft 4,2 seconden nodig voor het sprintje van 0 naar 100 km/u en heeft een top van 285 km/u. De TT RS is dus sneller. Met 1.460 kilo gewicht is ie ook zwaarder dan de TT RS. Als je de EU-richtlijn voor z’n leeggewicht pakt, nemen we DIN dan kom je op 1.385 kilo. Mag jij bepalen wat je wilt hanteren.
Feitjes over de Audi TT RS: beugelbek
Het is onmiskenbaar een RS, met z’n zilverkleurige buitenspiegels (zóóó jaren ’90) en splitter, achtervleugel en uitgeklopte wielkasten. De TT RS ligt ook 10 millimeter lager dan een gewone en is voorzien van lichtgewicht sportstoelen. De automatische zevenbak van de RS heeft overigens launchcontrol, net als de 718 Cayman (mits je de juiste optie aanvinkt). Dat kan een leuk wedstrijdje worden.
De laatste vijf
Er zijn nog maar weinig vijfcilinders op de markt. Eigenlijk maar eentje: deze. In de TT RS levert de motor 400 pk en 480 Nm. Meer dan genoeg om de 1.440 kilo wegende coupé voort te bewegen. De cabrio weegt trouwens 90 kilo meer.
NFS Heat heeft op 30 augustus 2021 geschreven:
De 718 oogt vanachter als een goedkope replica conceptcar in vergelijking met de TT RS.