
Chris Harris stapt zojuist uit de nieuwe Porsche 911 (992) Carrera 4S. In de komende editie van het magazine vind je het volledige testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Porsche 911 (922)
Uitvoering: Carrera 4S
Locatie: Hockenheim, Duitsland
Weersomstandigheden: Droog en een spatje zon
Waarom doen jullie een test van de oude 911?
Je hebt gelijk – hij oogt niet veel anders dan het vorige model. En die leek op zijn beurt op zijn voorganger. En die – ach, je snapt waar we heen willen. Ook het silhouet komt gans overeen met alle vorige modellen. Het is nu eenmaal zo als je een coupé tekent met de motor achterin, twee stoelen in het midden en een lage motorkap, dat je uitkomt bij deze vorm.
Wat is er dan anders aan de Porsche 911 (992)?
Bij elke generatie groeit de Porsche 911 weer een stukje, neemt de acceleratie een tandje toe en verbetert het comfort wel een tandje. De nieuwe body gebruikt meer aluminium voor meer stijfheid en de motor ligt verder naar voren. De wielbasis is langer, de achterwielen sturen mee, de motoren zijn vernieuwd en de transmissie heeft nu acht verzetten.
Maar rijdt het dan ook anders?
Anders. Niet radicaal anders. De vorige Carrera 4S was een briljante auto. Zelfs aan het einde van zijn levenscyclus was het de beste auto in zijn klasse. Als Porsche de nieuwe 911 niet compleet verprutst, zal het bij de volgende generatie weer hetzelfde zijn.
En toch is er reden voor de conventionele Porsche-fan om kritiek te hebben. Om maar even wat te noemen: de deurgrepen. Deze komen nu uit de deur als je de auto benadert en het systeem is snel in de war waardoor ze binnen blijven. Zullen de oudgedienden dit leuk vinden?
Je dwaalt af. Hoe rijdt de Porsche 911 (992) nou?
We reden de Porsche op een gladgestreken circuit, dus over het rijcomfort op de openbare weg kunnen we weinig zeggen. Wél kunnen we melden dat de meesturende achterwielen net zo briljant werken als in de GT3. De transmissie is goed, alleen zelfs met het Sport Chrono-pakket voelde het schakelen niet supersnel. Ze waren soepel genoeg, dus eigenlijk mogen we niet klagen. Een handbak zal later volgen.
Als je het over technologische voortgang wilt hebben: kijk dan naar de verandering van waar de afgrijselijke elektrische stuurbekrachtiging in de 991-generatie begon en waar het nu is in de 992. Het zwaarte van het sturen nadert perfectie. De auto verandert perfect van richting én je hebt een kleine draaicirkel.
Al met al voelt de Porsche 911 (992) als een evolutie van de 991. Dat klinkt als gematigde lof, maar als je nagaat hoe goed de oude was, is dat een uitstekend compliment. De keramische remmen gaven geen krimp en je hebt bakken met grip. Sommigen zullen zeggen dat de Elf te groot is geworden en aanvoelt als een GT. Zij mogen een GT3 kopen of gaan bobsleeën. Want in de echte wereld is dit precies de 911 die de meesten willen.
De auto voelt nog altijd als een auto met de motor achterin. De natuurwetten kun je immers niet wijzigen. Zet het ESP uit, rem iets te overmoedig en je zult merken dat de achterkant je wil inhalen. Dergelijke karaktertrekjes zitten diepgeworteld in het DNA van de 911 – dat was al zo bij de 901 in 1964.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Tweedehands auto’s worden maar niet goedkoper, en dat blijft nog wel even zo

De autowereld staat bol van de restomods, maar dit is de beste van allemaal

Chris Harris: ‘Het wordt tijd dat iedereen eens erkent hoe briljant auto’s met verbrandingsmotoren zijn’

Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
