
Er is nog meer hybridenieuws: Porsche heeft wat elektrospul in een 911 gebouwd, en wel in de GT3 R racer. Het idee is dat er bij racen zoveel energie vrijkomt dat de auto zichzelf af en toe van extra vermogen kan voorzien.
De benzinemotor van de GT3 R drijft zoals gewoonlijk de achterwielen aan, maar wordt geassisteerd door twee elektromotoren die de voorwielen voor hun rekening nemen. Zij werken niet constant; de bestuurder kan ze zelf inschakelen. Ze halen hun energie niet uit batterijen, maar uit een vliegwielgenerator die in het interieur is gebouwd. Deze generator wordt bijgeladen wanneer er wordt geremd. Vervolgens is er genoeg energie voorhanden om de elektromotoren gedurende zes tot acht seconden te laten werken voor een extra duw in de rug.
Niet echt een full hybrid dus, deze 911, maar het blijft een slimme oplossing om remenergie te hergebruiken. De 911 GT3 R Hybrid wordt de komende tijd onderworpen aan lange-afstandsraces, waaronder de 24 uur van de Nürburgring in mei. Porsche zegt dat ze er niet heengaan om te winnen, maar om de technologie zichzelf te laten bewijzen en om extra kennis te vergaren over gebruik van hybridetechniek in races. Maar winnen zou ook leuk zijn.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
