Porsche 911 GT3 R Hybrid

Er is nog meer hybridenieuws: Porsche heeft wat elektrospul in een 911 gebouwd, en wel in de GT3 R racer. Het idee is dat er bij racen zoveel energie vrijkomt dat de auto zichzelf af en toe van extra vermogen kan voorzien.

De benzinemotor van de GT3 R drijft zoals gewoonlijk de achterwielen aan, maar wordt geassisteerd door twee elektromotoren die de voorwielen voor hun rekening nemen. Zij werken niet constant; de bestuurder kan ze zelf inschakelen. Ze halen hun energie niet uit batterijen, maar uit een vliegwielgenerator die in het interieur is gebouwd. Deze generator wordt bijgeladen wanneer er wordt geremd. Vervolgens is er genoeg energie voorhanden om de elektromotoren gedurende zes tot acht seconden te laten werken voor een extra duw in de rug.

Niet echt een full hybrid dus, deze 911, maar het blijft een slimme oplossing om remenergie te hergebruiken. De 911 GT3 R Hybrid wordt de komende tijd onderworpen aan lange-afstandsraces, waaronder de 24 uur van de Nürburgring in mei. Porsche zegt dat ze er niet heengaan om te winnen, maar om de technologie zichzelf te laten bewijzen en om extra kennis te vergaren over gebruik van hybridetechniek in races. Maar winnen zou ook leuk zijn.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken