
Er is nog meer hybridenieuws: Porsche heeft wat elektrospul in een 911 gebouwd, en wel in de GT3 R racer. Het idee is dat er bij racen zoveel energie vrijkomt dat de auto zichzelf af en toe van extra vermogen kan voorzien.
De benzinemotor van de GT3 R drijft zoals gewoonlijk de achterwielen aan, maar wordt geassisteerd door twee elektromotoren die de voorwielen voor hun rekening nemen. Zij werken niet constant; de bestuurder kan ze zelf inschakelen. Ze halen hun energie niet uit batterijen, maar uit een vliegwielgenerator die in het interieur is gebouwd. Deze generator wordt bijgeladen wanneer er wordt geremd. Vervolgens is er genoeg energie voorhanden om de elektromotoren gedurende zes tot acht seconden te laten werken voor een extra duw in de rug.
Niet echt een full hybrid dus, deze 911, maar het blijft een slimme oplossing om remenergie te hergebruiken. De 911 GT3 R Hybrid wordt de komende tijd onderworpen aan lange-afstandsraces, waaronder de 24 uur van de Nürburgring in mei. Porsche zegt dat ze er niet heengaan om te winnen, maar om de technologie zichzelf te laten bewijzen en om extra kennis te vergaren over gebruik van hybridetechniek in races. Maar winnen zou ook leuk zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
