
Op het moment dat een autofabrikant een auto de wereld in stuurt, zijn er direct tuners die meer vermogen uit de motor weten te halen. Dan kun je je heel terecht afvragen waarom de autobouwers de motoren zelf niet wat krachtiger maken, want blijkbaar gaat dat heel makkelijk. Van Gaal zou zich afvragen of die tuners nou zo slim zijn, of die autobouwers zo dom. Porsche geeft met de nieuwe 911 GT3 een mooi inkijkje.
Autofabrikanten nemen expres een marge om te garanderen dat de motoren onder alle omstandigheden heel blijven. En uiteraard mag een Cayman natuurlijk niet krachtiger zijn dan een 911, maar dat is weer een ander verhaal. Tuners snoepen vaak iets van de marge af, omdat je in de praktijk toch niet bij 50 graden tien uur lang een caravan gaat trekken in de vierde versnelling – iets wat een standaard productieauto wel zou moeten kunnen.
Hoe Porsche de 911 GT3 test
Om even een voorbeeld te geven: de zescilinder van de nieuwe Porsche 911 GT3 moest 22.000 uur op de testbank draaien zonder kapot te gaan. De achtervleugel kreeg 160 uur lucht voor zijn bakkes in de windtunnel en als kers op de taart zette Porsche de nieuwe 911 GT3 op de Nardò Ring om 5.000 kilometer achtereen 300 km/u te rijden. Uiteraard wel met korte stops om even te tanken en wellicht van coureur te wisselen. Maar dan nog reed de Porsche 911 GT3 zo’n 17 uur lang voluit op de testbaan. Uiteraard zonder onderweg kapot te gaan.
Gaan tuners aan de slag met de 911 GT3?
Als het gaat om tunen is de Porsche 911 GT3 overigens niet het beste voorbeeld. Het vermogen verhogen door middel van software werkt het beste bij turbomotoren. De GT3 onderscheidt zich juist door 510 pk uit een 4,0-liter zescilinder te halen zónder turbo’s. Een bijkomend voordeel is dat de motor 9.000 toeren per minuut kan draaien – en dat is geweldig om mee te maken. De foto’s van de 911 hierboven zijn overigens niet op Nardò, maar op Hockenheim.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

En hoeveel benzine heeft dat grapje gekost ??