
Op het moment dat een autofabrikant een auto de wereld in stuurt, zijn er direct tuners die meer vermogen uit de motor weten te halen. Dan kun je je heel terecht afvragen waarom de autobouwers de motoren zelf niet wat krachtiger maken, want blijkbaar gaat dat heel makkelijk. Van Gaal zou zich afvragen of die tuners nou zo slim zijn, of die autobouwers zo dom. Porsche geeft met de nieuwe 911 GT3 een mooi inkijkje.
Autofabrikanten nemen expres een marge om te garanderen dat de motoren onder alle omstandigheden heel blijven. En uiteraard mag een Cayman natuurlijk niet krachtiger zijn dan een 911, maar dat is weer een ander verhaal. Tuners snoepen vaak iets van de marge af, omdat je in de praktijk toch niet bij 50 graden tien uur lang een caravan gaat trekken in de vierde versnelling – iets wat een standaard productieauto wel zou moeten kunnen.
Hoe Porsche de 911 GT3 test
Om even een voorbeeld te geven: de zescilinder van de nieuwe Porsche 911 GT3 moest 22.000 uur op de testbank draaien zonder kapot te gaan. De achtervleugel kreeg 160 uur lucht voor zijn bakkes in de windtunnel en als kers op de taart zette Porsche de nieuwe 911 GT3 op de Nardò Ring om 5.000 kilometer achtereen 300 km/u te rijden. Uiteraard wel met korte stops om even te tanken en wellicht van coureur te wisselen. Maar dan nog reed de Porsche 911 GT3 zo’n 17 uur lang voluit op de testbaan. Uiteraard zonder onderweg kapot te gaan.
Gaan tuners aan de slag met de 911 GT3?
Als het gaat om tunen is de Porsche 911 GT3 overigens niet het beste voorbeeld. Het vermogen verhogen door middel van software werkt het beste bij turbomotoren. De GT3 onderscheidt zich juist door 510 pk uit een 4,0-liter zescilinder te halen zónder turbo’s. Een bijkomend voordeel is dat de motor 9.000 toeren per minuut kan draaien – en dat is geweldig om mee te maken. De foto’s van de 911 hierboven zijn overigens niet op Nardò, maar op Hockenheim.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Is de goedkoopste Porsche 911 van dit moment niet gewoon de beste? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Onderhoud aan de auto in Nederland kan binnenkort wel eens erg duur worden

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Hans m heeft op 21 april 2021 geschreven:
En hoeveel benzine heeft dat grapje gekost ??