
Op het moment dat een autofabrikant een auto de wereld in stuurt, zijn er direct tuners die meer vermogen uit de motor weten te halen. Dan kun je je heel terecht afvragen waarom de autobouwers de motoren zelf niet wat krachtiger maken, want blijkbaar gaat dat heel makkelijk. Van Gaal zou zich afvragen of die tuners nou zo slim zijn, of die autobouwers zo dom. Porsche geeft met de nieuwe 911 GT3 een mooi inkijkje.
Autofabrikanten nemen expres een marge om te garanderen dat de motoren onder alle omstandigheden heel blijven. En uiteraard mag een Cayman natuurlijk niet krachtiger zijn dan een 911, maar dat is weer een ander verhaal. Tuners snoepen vaak iets van de marge af, omdat je in de praktijk toch niet bij 50 graden tien uur lang een caravan gaat trekken in de vierde versnelling – iets wat een standaard productieauto wel zou moeten kunnen.
Hoe Porsche de 911 GT3 test
Om even een voorbeeld te geven: de zescilinder van de nieuwe Porsche 911 GT3 moest 22.000 uur op de testbank draaien zonder kapot te gaan. De achtervleugel kreeg 160 uur lucht voor zijn bakkes in de windtunnel en als kers op de taart zette Porsche de nieuwe 911 GT3 op de Nardò Ring om 5.000 kilometer achtereen 300 km/u te rijden. Uiteraard wel met korte stops om even te tanken en wellicht van coureur te wisselen. Maar dan nog reed de Porsche 911 GT3 zo’n 17 uur lang voluit op de testbaan. Uiteraard zonder onderweg kapot te gaan.
Gaan tuners aan de slag met de 911 GT3?
Als het gaat om tunen is de Porsche 911 GT3 overigens niet het beste voorbeeld. Het vermogen verhogen door middel van software werkt het beste bij turbomotoren. De GT3 onderscheidt zich juist door 510 pk uit een 4,0-liter zescilinder te halen zónder turbo’s. Een bijkomend voordeel is dat de motor 9.000 toeren per minuut kan draaien – en dat is geweldig om mee te maken. De foto’s van de 911 hierboven zijn overigens niet op Nardò, maar op Hockenheim.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

En hoeveel benzine heeft dat grapje gekost ??