
Op het moment dat een autofabrikant een auto de wereld in stuurt, zijn er direct tuners die meer vermogen uit de motor weten te halen. Dan kun je je heel terecht afvragen waarom de autobouwers de motoren zelf niet wat krachtiger maken, want blijkbaar gaat dat heel makkelijk. Van Gaal zou zich afvragen of die tuners nou zo slim zijn, of die autobouwers zo dom. Porsche geeft met de nieuwe 911 GT3 een mooi inkijkje.
Autofabrikanten nemen expres een marge om te garanderen dat de motoren onder alle omstandigheden heel blijven. En uiteraard mag een Cayman natuurlijk niet krachtiger zijn dan een 911, maar dat is weer een ander verhaal. Tuners snoepen vaak iets van de marge af, omdat je in de praktijk toch niet bij 50 graden tien uur lang een caravan gaat trekken in de vierde versnelling – iets wat een standaard productieauto wel zou moeten kunnen.
Hoe Porsche de 911 GT3 test
Om even een voorbeeld te geven: de zescilinder van de nieuwe Porsche 911 GT3 moest 22.000 uur op de testbank draaien zonder kapot te gaan. De achtervleugel kreeg 160 uur lucht voor zijn bakkes in de windtunnel en als kers op de taart zette Porsche de nieuwe 911 GT3 op de Nardò Ring om 5.000 kilometer achtereen 300 km/u te rijden. Uiteraard wel met korte stops om even te tanken en wellicht van coureur te wisselen. Maar dan nog reed de Porsche 911 GT3 zo’n 17 uur lang voluit op de testbaan. Uiteraard zonder onderweg kapot te gaan.
Gaan tuners aan de slag met de 911 GT3?
Als het gaat om tunen is de Porsche 911 GT3 overigens niet het beste voorbeeld. Het vermogen verhogen door middel van software werkt het beste bij turbomotoren. De GT3 onderscheidt zich juist door 510 pk uit een 4,0-liter zescilinder te halen zónder turbo’s. Een bijkomend voordeel is dat de motor 9.000 toeren per minuut kan draaien – en dat is geweldig om mee te maken. De foto’s van de 911 hierboven zijn overigens niet op Nardò, maar op Hockenheim.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

En hoeveel benzine heeft dat grapje gekost ??