
Toegegeven: met die monstrueuze zwanenhalsspoiler ter grootte van een wakeboard kon je het al een beetje vermoeden. Maar het is pas als je je tas aan de voorkant van een Porsche 911 (992) GT3 RS zet, dat je je realiseert hoe graag ze in Stuttgart de titel Circuitauto van het Jaar 2023 wilden binnenslepen.
Normaal gesproken kun je in de frunk namelijk die tas kwijt. Hier niet, want daar zit nu de centrale radiateur. Waarom? Omdat op die manier de openingen in de neus de lucht beter kunnen managen. Om diezelfde reden zijn er ook flapjes, klepjes en rubberen dingetjes op het dak. Plus een hele lading knoppen om de dempers, het differentieel en de tractiecontrole aan te passen.
Waarom is de Porsche 911 GT3 RS de Circuitauto van het Jaar
Geen productie-911 was ooit zó op het circuit gericht; wat hem nogal intimiderend maakt. Maar dan rij je hem en blijkt hij benaderbaar, enerverend en opwindend te zijn, dankzij een gillende en verslavend toerengretige racemotor. En dus ga je er harder mee. En nog harder. En dan pas besef je dat je geen circuitwonder of Jörg Bergmeister hoeft te zijn, maar dat iederéén iets extra’s uit de GT3 RS kan halen. Al is het maar een e-nor-re-me grijns.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Auto waar we het meest naar uitkijken in 2024: Ford Mustang GTD

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wat zit er vandaag weer voor stof op je autolak en kun je het laten zitten zonder schade?

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Eend wordt gesnapt door een flitspaal, maar dat is niet het vreemdste aan dit verhaal
