Toegegeven: met die monstrueuze zwanenhalsspoiler ter grootte van een wakeboard kon je het al een beetje vermoeden. Maar het is pas als je je tas aan de voorkant van een Porsche 911 (992) GT3 RS zet, dat je je realiseert hoe graag ze in Stuttgart de titel Circuitauto van het Jaar 2023 wilden binnenslepen.

Normaal gesproken kun je in de frunk namelijk die tas kwijt. Hier niet, want daar zit nu de centrale radiateur. Waarom? Omdat op die manier de openingen in de neus de lucht beter kunnen managen. Om diezelfde reden zijn er ook flapjes, klepjes en rubberen dingetjes op het dak. Plus een hele lading knoppen om de dempers, het differentieel en de tractiecontrole aan te passen.

Waarom is de Porsche 911 GT3 RS de Circuitauto van het Jaar

Geen productie-911 was ooit zó op het circuit gericht; wat hem nogal intimiderend maakt. Maar dan rij je hem en blijkt hij benaderbaar, enerverend en opwindend te zijn, dankzij een gillende en verslavend toerengretige racemotor. En dus ga je er harder mee. En nog harder. En dan pas besef je dat je geen circuitwonder of Jörg Bergmeister hoeft te zijn, maar dat iederéén iets extra’s uit de GT3 RS kan halen. Al is het maar een e-nor-re-me grijns.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)