
De nieuwste Porsche 911 ben je ongetwijfeld al meerdere keren tegengekomen op straat of bij de dealer. Je zou verwachten dat het merk de nieuwste Elf naar voren zou schuiven om mee te doen in de racerij. Dat is niet zo, want de nieuwe Porsche 911 RSR is in de basis nog de vorige generatie 911.
Porsche noemt de 911 RSR een compleet nieuw ontwikkelde auto: 95 procent van de onderdelen zouden nieuw zijn. De brede neus (2.042 millimeter!) heeft iets weg van de nieuwe Porsche 911, maar de achterkant is nog heel duidelijk van de 991-generatie.
Volgens de autobouwer zijn ‘de koplampen, het remsysteem, de koppeling, de bestuurdersstoel en delen van het chassis bij de nieuwe Porsche 911 RSR ongewijzigd overgenomen van de voorganger’. De auto voor de GTE-klasse (en dus Le Mans) weegt slechts 1.245 kilo.
De spraakmakende wijziging is de motor in de Porsche 911 RSR. De 4,0-liter zescilinder meet nu bijna 4,2 liter (4.194 cc). Daarmee is het de grootste boxermotor die ooit in een Porsche 911 lag. Het vermogen is 515 pk en het vermogen gaat via een sequentiële zestraps versnellingsbak naar de achterwielen.
Ook bijzonder is de plaatsing van de motor. Waar bij normale Porsche 911’s de motor heel kenmerkend achter de achteras ligt, plaatst Porsche de motor bij de RSR meer richting het midden. Daarom kunnen ze de uitlaten ook vóór het achterwiel naar buiten laten komen. Een extra voordeel hiervan is dat de diffuser nu nog efficiënter werkt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
