
De nieuwste Porsche 911 ben je ongetwijfeld al meerdere keren tegengekomen op straat of bij de dealer. Je zou verwachten dat het merk de nieuwste Elf naar voren zou schuiven om mee te doen in de racerij. Dat is niet zo, want de nieuwe Porsche 911 RSR is in de basis nog de vorige generatie 911.
Porsche noemt de 911 RSR een compleet nieuw ontwikkelde auto: 95 procent van de onderdelen zouden nieuw zijn. De brede neus (2.042 millimeter!) heeft iets weg van de nieuwe Porsche 911, maar de achterkant is nog heel duidelijk van de 991-generatie.
Volgens de autobouwer zijn ‘de koplampen, het remsysteem, de koppeling, de bestuurdersstoel en delen van het chassis bij de nieuwe Porsche 911 RSR ongewijzigd overgenomen van de voorganger’. De auto voor de GTE-klasse (en dus Le Mans) weegt slechts 1.245 kilo.
De spraakmakende wijziging is de motor in de Porsche 911 RSR. De 4,0-liter zescilinder meet nu bijna 4,2 liter (4.194 cc). Daarmee is het de grootste boxermotor die ooit in een Porsche 911 lag. Het vermogen is 515 pk en het vermogen gaat via een sequentiële zestraps versnellingsbak naar de achterwielen.
Ook bijzonder is de plaatsing van de motor. Waar bij normale Porsche 911’s de motor heel kenmerkend achter de achteras ligt, plaatst Porsche de motor bij de RSR meer richting het midden. Daarom kunnen ze de uitlaten ook vóór het achterwiel naar buiten laten komen. Een extra voordeel hiervan is dat de diffuser nu nog efficiënter werkt.
Meer van TopGear


Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
