Testobject: Porsche 911 (991.2)
Uitvoering: Targa 4 GTS met PDK-bak
Locatie: Kaapstad, Zuid-Afrika
Weersomstandigheden: warm en droog

Ah, ja, die Targa, maar dan als 4 en GTS? Ik raak een beetje de weg kwijt hoor met al die 911-modellen

Wij ook wel een beetje hoor. Je kunt tegenwoordig kiezen uit twintig 911-modellen op de site van Porsche. De 911 R staat er nog op, maar die is uitverkocht, en de nieuwe GT3 en GT2 en GT3 RS en GT3 RS 4.0 en GT2 bla-die-bla en wat al niet moeten nog komen. Je moet maar zo denken: voor elke euro boven de 118.700 kun je een nóg snellere Porsche kopen. Of zo.

Oké, dit is dus de snelle met vierwielaandrijving en dat coole dak?

Klopt. Maar voorheen was de GTS een soort extra model, nu is GTS meer een uitvoering geworden die je op bijna alle modellen kunt krijgen. Dus je hebt een basis-911, de Carrera, dan een Carrera S en dan een Carrera GTS. Ofwel: instap, S en GTS. En van die drie smaken heb je dan ook een cabriolet. En een vierwielaangedreven uitvoering, als coupé en een cabriolet. En een Targa. Behalve dan dat de Targa altijd vierwielaandrijving heeft. Afijn. Vergeet alles maar weer. Denk Turbo. Dat is de dikste, die daaronder, dat heet GTS.

Lekker makkelijk allemaal. Vertel maar liever hoe ie rijdt. Heeft ie al een diesel met vier cilinders en zo?

Nee! Gelukkig niet. We houden ons hart vast. Diesel en viercilinder, kom op zeg. Maar je weet het nooit met Porsche. De GTS heeft 450 pk. Pakken we weer even het rijtje modellen erbij: de Turbo S heeft 580 pk, de Turbo 540, de GTS dus 450, de S 420 en de basis-versie 370 pk. De GTS is dus serieus vlot. Met 450 pk van 0 naar 100 in 3,7 seconden – hij heeft ook standaard dat Porsche-pakketje met launchcontrol – en een top van 306 km/u. En hij rijdt snaarstrak. En hij klinkt, ondanks dat ie nu aan de turbo’s is, lekker rauw. Maar dat kun je zo zelf horen.

Waar dan?

Beneden, in het filmpje. Eerst nog even de prijs: 181.400 euro met PDK-bak. Dat is even slikken. Belgen boffen zoals gewoonlijk, zij betalen op de kop af 153.476,40 euro. Voordeel van de GTS is wel dat ie veel rijker is uitgerust dan een basis-versie of de S. Waaronder dus dat Sport Chrono-pakket waarin die nutteloze stopwatch op het dashboard zit, maar ook launchcontrol (dat wil je!). Verder heeft ie standaard zwarte velgen, wat alcantara en andere frutsels die op de basis en de S een miljoen extra zouden kosten. Plus: het is een 911 en hell, wat rijdt dat toch goed. Plusplus: het is de Targa, en die is gewoon cool.

Waarom ook al weer?

Gewoon, die kont, die maffe, scharnierende dakconstructie, de fraaie oer-911-daklijn die in tact blijft terwijl je toch een beetje open rijdt. Het ziet er gewoon mega-goed uit. Jammer dat je tussen de 80 en 120 km/u last hebt van de wind, die als het ware in het interieur begint te klapperen, maar dat moet je maar voor lief nemen. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Of misschien was het exemplarisch en kan je dealer daar wat aan doen. Jijzelf trouwens ook, als je beide zijruiten twee centimeter omlaag doet.

Boeien. Kunnen we nu wat horen?

Zeker: filmpje!


Lees de complete rijtest van de Porsche 911 Targa 4 GTS in TopGear nummer 141, dat op 16 februari verschijnt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)