Je zou het niet zeggen, maar de dames en heren bij Singer in Californië zijn al weer dik 15 jaar bezig met het nog mooier maken van Porsche. Het idee is simpel, ze pakken een 911 van de 964-generatie en laten deze eruit zien als een Porsche uit de jaren ’60, terwijl de techniek juist moderner is. Een win-win-win. Behalve voor je bankrekening, want een dergelijke ombouw van Singer kost je al gauw een half miljoen euro. En deze nieuwe versie met een bijzondere neus waarschijnlijk nog iets meer.
De 911 Turbo is nu 50 jaar oud, dus is het de hoogste tijd voor een feestje. Bij Singer vieren ze dat met diverse Turbo-modellen. Op de afbeelding kun je duidelijk zien dat dat er vier zijn. Een reguliere Turbo coupé, een Turbo Cabriolet, een Turbo Targa en een Turbo Coupé slantnose. En die laatste is bijzonder, want het is voor het eerst dat Singer met platte neus. Ook is het voor het eerst dat Singer een cabriolet bouwt.
De 911 Turbo is een omvangrijke restomod waarbij de donorauto compleet uit elkaar wordt gehaald en opnieuw (met betere onderdelen) in elkaar wordt geschroefd. In principe kun je bijna alles naar wens configureren: lak, interieur, wielen zijn uiteraard naar wens te kiezen. Maar het gaat veel verder dan dat. Je kunt het gehele onderstel naar wens laten afstellen. Ga je toerritten maken, over de Autobahn blazen of trackdays doen?
Techniek van de Singer 911 Turbo
Welk onderstel je ook kiest, de motor is hetzelfde. Achter de achteras huist een zogenoemde Mezger-boxermotor met twee turbo’s. Deze zescilinder levert na wat aanpassingen 510 pk. Meer dan voldoende, zeker als je nagaat dat de Singer een koolstofvezel koetswerk heeft en vrij licht is. Voor de juiste stopkracht krijgt de Singer 911 Turbo altijd keramische remschijven mee.
De 911 Turbo’s van vroeger stonden bekend om hun wispelturige weggedrag. Gas loslaten in een bocht zouden we omschrijven als ‘spannend’. Naast een op maat afgesteld onderstel is er een ESP-systeem van Bosch en griprijke Michelin Pilot Sport 4S-banden. In alle technische opzichten is de Porsche 911 Turbo van Singer dus een modernere auto geworden.
En dan het interieur nog
Het feest houdt niet op bij het exterieur. Sterker nog, het interieur is zo mogelijk nog fraaier. Het is een retro-feestje tot en met. Dat is natuurlijk ook het punt van de auto. Interesse? Dan kun je het best gevulde portemonnee hebben. De slantnose (platte neus) is niet meer beschikbaar. Alle 25 exemplaren zijn al uitverkocht. Benieuwd hoe zo’n monster rijdt? Lees dan onze rijtest met de Singer 911 Turbo.
Reacties