
Inmiddels zijn er wel honderd voorbeelden van bedrijven die een oude Porsche 911 weer als nieuw maken, maar bij Singer kun je niet langer terecht. De Singer Classic, waar het allemaal mee begon, kun je voor nu niet meer bestellen. Baas Rob Dickinson bevestigt aan TopGear dat het ombouwen van 911 964’tjes naar Classics is gestopt.
‘We zijn eigenlijk gestopt met het aannemen van bestellingen voor de Classic’, zegt hij. ‘We hebben het beperkt tot ongeveer 450 [auto’s]. We hebben veel Turbo’s om te bouwen! Ik zou graag zeggen dat er een masterplan is … er is niet echt een masterplan. Er was twaalf jaar geleden geen masterplan toen we begonnen, we verzinnen het gaandeweg.’

De Singer Turbo Study | Foto: © Singer Vehicle Design
‘We hebben een soort pauze genomen met de Classic’, voegt hij eraan toe. En dat is niet omdat de 911 van de 964-generatie op is. ‘Er zijn tienduizenden 964’s! En er zijn genoeg verloederde exemplaren waarbij we ons er niet slecht over hoeven te voelen als we ze opnieuw opbouwen.’
Niet te veel Singers bouwen is beter voor de waarde
Dickinson wijst op het feit dat het beperken van de productie de waarde van de bestaande auto’s zou veiligstellen. ‘We proberen gewoon respectvol te zijn naar de mensen die de auto’s kopen. We willen natuurlijk de waarde van de auto’s behouden als ze daarna van eigenaar wisselen, wat volgens mij meer te maken heeft met de perceptie van Singer als “merk” dan met de kwaliteit van de auto’s.’
‘Daar letten we op, en we moeten een beetje volwassen worden. We hebben nog steeds deze rock ’n roll-cultuur waar ik wanhopig aan vast probeer te houden!’ aldus Dickinson. Vergeet ook niet dat hij ooit zanger en gitarist was.
‘Het is een balans’, zegt hij. ‘Ik weet niet of 450 het juiste aantal is. We zijn net verhuisd naar dit meganieuwe gebouw in Torrance, Californië. Alles is voor het eerst onder één dak en we krijgen het gevoel dat we een goed proces voor de bouw van de auto’s moeten ontwikkelen, en dan zullen we zien.’
De atmosferische motor is uitontwikkeld
De ontwikkeling van de luchtgekoelde zescilinder boxermotor kwam natuurlijk ook tot een eindpunt. ‘Ik denk dat we het zo ver hebben gebracht als we kunnen. Onze poging met de Design and Lightweighting Study (DLS) was om de meest extravagante motor te bouwen die iemand ooit heeft gezien. Ik weet niet of dat ons is gelukt of niet!’
‘Het is tijd om turbo’s te gaan gebruiken – die zijn op zoveel manieren synoniem met Porsche’, zegt Dickinson. Met de nieuwe Turbo willen ze een auto maken die luxer is dan de DLS en de Classic en ook verfijnder is dan de voorgaande modellen. Ook krijgt de auto meer grip en zaken als grotere remmen.
Inderdaad, de focus van de Turbo Study was het oplossen van enkele ‘problemen’ die Dickinson altijd had met de originele auto. ‘Voornamelijk wat betreft de stance‘, zegt hij tegen TopGear. ‘”Wielkasten die iets beloven wat de wielen niet kunnen waarmaken”, dat was een zin die door mijn hoofd bleef zoemen.’
Hoe zit het met het turbogat? ‘Turbovertraging is altijd onderwerp van gesprek geweest met 930 Turbo’s’, zegt Dickinson. ‘Deze motor [in de Turbo Study] heeft helemaal geen vertraging. Niks. We zouden wat vertraging kunnen inbouwen – drie seconden tellen en dan komt het. Misschien doen we dat nog, voor een beetje plezier.’
Dickinson merkt op dat de motor in Singers Turbo Study ‘een absoluut verdomd monster’ is met ‘schokkende’ koppelniveaus. ‘We zullen het een beetje moeten afzwakken.’ Het proces van finetuning vindt de komende maanden plaats.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De 911 Turbo van Singer kun je nu ook met een heel bijzondere neus bestellen

Het nieuwste project van Singer is deze gigantisch brede DLS-T met 700 pk

De Singer Turbo Study is nog krachtiger geworden, maar blijft luchtgekoeld

Dit is de fantastische Singer Turbo Study met 450 pk en moderne turbo’s

Porsche gaat motoren bouwen voor Singer

Singer DLS: restomod van 2,3 miljoen euro

Je kunt de fantastische Porsche 911 van Singer nu ook bestellen als Turbo – zo rijdt dat

Rijden in de ultieme offroad-Porsche 911 van Singer en Tuthill

Singer krijgt concurrentie: Theon Design bouwt deze prachtige Porsche 911 964 restomod

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Singer gunt (bij hoge uitzondering) een kijkje in de smetteloze fabriek

De Porsche 911 restomod van Theon Design heeft een supercharger en actieve ophanging

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in
